Îngrijorările legate de calitatea aerului și scandalul emisiilor poluante de la Volkswagen au lovit deja vânzările de mașini diesel la nivel mondial, dar firma de consultanță AlixPartners spune că declinul va accelera.

Cota de piața a mașinilor diesel a scăzut deja în Europa de la 52% la 45%, între 2015 și 2017, susțin cei de la AlixPartners.

În același timp, analiștii sunt de părere că reunțarea la diesel va face și mai dificil pentru Uniunea Europeană să îndeplinească targeturile în privința emisiilor de CO2, în condițiile în care mașinile pe motorină au fost promovate ca fiind mai prietenoase cu mediul decât cele pe benzină.

Însă, mașinile diesel elimină mai multe particule de oxizi de azot, care intră în plămâni și sunt dăunătoare sănătății.

“Nivelul de CO2 eliminat în atmosferă de flota de mașini din UE trebuie să redus cu 4,6% pe an, până în 2021. În 2017, însă, nivelul de CO2 în UE a crescut cu 0,3 g/km”, arată studiul citat.

Compania de consultanță susține că producătorii de mașini sunt în fața unei alegeri în ceea ce privește tehnologia, iar mașinile hibride și electrice sunt singura soluție în lupta cu emisiile poluante.

Încrederea în mașiniel diesel a fost zdruncinată de scandalul de la Volkswagen, care a izbucnit în 2015, din cauza dotării mașinilor cu motoare pe motorină cu dispozitive care păcăleau testele de poluare.

În Marea Britanie, vânzările de mașini diesel au scăzut cu 23,6% în mai, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. A fost cea de-a 14-a lună consecutivă în care piața mașinilor diesel s-a contractat. În 2017, cererea pentru mașini pe motorină a scăzut cu 17%.

De altfel, autorităţile din Marea Britanie, Franţa, China şi alte state iau în considerare noi restricţii la vânzarea de automobile echipate cu motoare diesel, pentru a îndeplini reglementările mai stricte de mediu. Consecința este ca și poducătorii auto renunță la acest tip de motor.

Iar în Germania există legislație care permite autorităților locale să interzică mașinile diesel, iar unele au început deja să o facă.

După ce autoritățile de la Bruxelles au adoptat reglementări drastice și extrem de costisitoare pentru producatorii auto în ceea ce privește poluarea, tot mai multe companii renunță să mai lanseze sau să mai comercializeze mașini diesel în Europa.

Nissan, Toyota, Subaru și Volvo și-au anunţat deja intenția de a nu mai produce sau de a nu mai comercializa mașini diesel în Europa.

De asemenea, Fiat Chrysler Automobiles va renunța la versiunile diesel pentru modelele Alfa Romeo, Fiat, Jeep și Maserati, până în 2022, a anunțat directorul general Sergio Marchionne, care consideră că producția de mașini diesel nu își va mai reveni.