Toyota a prezentat, la inceputul anului, prototipul numit FCV (Fuel Cell Vehicle) la Salonul Auto de la Detriot si la CES, in Las Vegas.

Cei interesati de acest model spera ca producatorul auto sa gaseasca si un nume pentru aceasta masina pana cand o va lansa pe piata.

Conceptul FCV este o berlina de mari dimensiuni, cu o lungime de 4,87 metri. Sistemul de propulsie fuel-cell asigura o autonomie maxima de 500 km, cu mult mai mult fata de ce pot oferi masinile electrice. De asemenea, pentru ca se alimenteaza cu hidrogen, emisiile nocive vor fi zero.

Prima serie de masini care vor intra in productie va fi una mica, sub 10.000 de bucati, la preturi cuprinse intre 50.000 si 100.000 de dolari si vor fi vandute in special in california, unde Toyota spune ca va amenaja un mic lant de statii de alimentare pentru a satisface nevoia de hidrogen.

Dar japonezii cred ca potentialul pentru aceasta tehnologie este unul imens, pentru ca hidrogenul poate fi obtinut din conbustibili fosili, precum metanul. In acelasi timp, acet tip de alimentare pentru masini este ecologic, curat si nu emana decat vapori de apa si caldura.

Elon Musk, fondatorul Tesla, care produce masini pe baterii, spunea, intr-un interviu din mai anul trecut, ca alimentarea cu hidrogen este “o idee stupida”.

Dar Toyota s-a obisnuit cu scepticismul celorlalti atunci cand lanseaza ceva nou. Asa s-a intamplat si in anii '80, odata cu lansarea masinilor de lux Lexus. Asa s-a intamplat si in anii '90, la lansarea masinilor hibride Prius. Ambele initiative au avut un succes rasunator.

Cercetatorii si inginerii au descoperit aceasta tehnologie de ceva vreme si au testat-o deja in cadrul unor programe spatiale si pe vehicule experimentale. Principalele obstacole in comercializarea lor au fost dimensiunile, complexitatea si costurile mari.

Ford, GM, Daimler si alti producatori auto lucreaza si ei la perfectionarea tehnologiei si crearea unor masini alimentate cu hidrogen care sa fie de calitate si care sa nu coste foarte mult.

Unul dintre obstacolele pe care producatorii trebuie sa le rezolve este pericolul ca rezervorul cu hidrogen sa explodeze. Penteru a demonstra durabilitatea rezervoarelor de pe FCV, Toyota le-ea testat tragand cu gloante in ele.

Dar cea mai mare problema pare a fi cea a infrastructurii. Cei de al Toyota se intreaba daca interesul publicului pentru acest tip de masini va fi suficient de mare, ca sa merite construirea de retele de alimentare.

In trecut, producatorii auto obisnuiau sa glumeasca, spunand ca hidrogenul este combustibilul viitorului. Cei de la Toyota sunt gata sa transforme gluma in realitate.