Decizia va afecta valoarea de revânzare a aproximativ 12 milioane de vehicule de pe cea mai mare piaţă auto, potrivit sursei citate.

Deşi decizia Tribunalului administrativ federal din Leipzig vizează în mod direct doar două oraşe (Dusseldorf şi Stuttgart), care de acum vor putea pune în practică astfel de interdicţii, hotărârea curţii deschide calea pentru ca şi alte oraşe din Germania să introducă restricţii pentru utilizarea automobilelor diesel.

Acest lucru ar putea avea consecinţe pentru industria auto din Germania, care până acum s-a bazat pe vehiculele cu motoare diesel.

Sunt vizate în principal aproximativ 9,4 milioane vehicule diesel care respectă normele mai vechi, Euro 5 şi Euro 4, care sunt înmatriculate în Germania.

Chiar dacă şi alte ţări analizează posibilitatea introducerii unor restricţii pentru automobilele diesel, hotărârea Tribunalului administrativ federal din Leipzig este o lovitură serioasă pentru industria auto germană. Numai posibilitatea unei astfel de interdicţii a dus la scăderea vânzărilor de automobile diesel în ţara care a inventat această tehnologie. Cota de piaţă a automobilelor diesel a coborât de la 48% în 2015 la aproximativ 39% în 2017.

Acest dosar are implicaţii şi dincolo de Germania. Autorităţile din Paris, Madrid, Mexico City şi Atena au anunţat că intenţionează să interzică accesul automobilelor diesel în centrul oraşelor începând din 2025, în timp ce primarul din Copenhaga ar vrea să interzică accesul automobilelor diesel încă de anul viitor.

Emisiile mașinilor implicate în scandalul Dieselgate au omorât 5.000 de europeni, anual

Germania s-a confuntat în ultimii ani cu un scandal imens care a pornit de la Volkswagen, dar care s-a extins și la alți producători auto, companii care au falsificat testele de emisii și au pus în vanzare mașini care au poluat peste limita admisă.

Emisiile vehiculelor diesel cu software-ul modificat pentru a păcăli testele ar putea fi responsabile pentru 5.000 de morţi anual în Europa, din cauza poluării aerului, arată un studiu apărut în revista Nature.

Numărul confirmă evaluările precedente ale număului de decese provocate de scandalul „Dieselgate”, care a izbucnit când Volkswagen a recunoscut, în 2015, că a trişat la testele de emisii pentru maşinile sale. Numeroşi alţi constructori au fost suspectaţi după aceea că au făcut acelaşi lucru.

Potrivit studiului citat, în 2015, 38.000 de decese “premature” au fost provocate în lume de emisiile de oxid de azot “generate în exces” în raport cu cele prevăzute de testele efectuate în laborator.

Studiul se concentrează pe situaţia din Europa (cei 28 de membri UE, Norvegia şi Elveţia). Cercetători din Norvegia, Austria, Suedia şi Olanda au calculat că aproximativ 10.000 de decese anual din Europa pot fi imputate poluării cu particule fine emise de vehiculele uşoare ca funcţionează cu motorină.

Aproape jumătate dintre ele (aproximativ 4.750) ar fi putut fi evitate, dacă emisiile de oxizi de azot ale maşinilor de pe drumuri ar fi fost egale cu cele înregistrate în timpul testelor de laborator. Mai mult, dacă maşinile diesel ar fi avut emisii la fel de mici ca cele pe benzină, încă 4.000 de decese ar fi fost evitate.

Ţările unde s-au înregistrat cele mai multe decese sunt Italia, Germania şi Franţa, “din cauza populaţiei mari şi a proporţiei sporite de maşini diesel”, adaugă autorii raportului.

Numărul vehiculelor diesel a crescut rapid în Europa începând din anii ’90, în raport cu cele pe benzină, astfel că în prezent reprezintă aproape jumătate din flota totală. Astfel, peste 100 de milioane de automobile pe motorină circulă în Europa – de două ori mai mult decât în restul lumii.