Noutatea din 2010 este ca pentru fiecare rabla casata se primeste un voucher in valoare de 3.800 lei, iar acest tichet este transmisibil, cu alte cuvinte poate fi vandut/cumparat in mod legal. Pentru achizitia unei masini noi, se pot folosi trei vouchere, reducerea pe care o poti obtine astfel la cumpararea unui autoturism nou fiind de 2.800 euro.

In aceste conditii, nu au intarziat sa apara micii afaceristi care au vazut oportunitatea de profit. S-a format astfel o piata de tranzactionare a acestor vouchere.

Cererile de cumparare de tichete fluctueaza intre 800 si 1.500 de lei, iar ofertele de vanzare se incadreaza intre 1.500 si 2.000 de lei.

Am o rabla pe care o casez si iau un voucher de 3.800 de lei. Vreau sa mai cumpar doua vouchere pe care sa dau 1.200 lei pe fiecare, dupa care sa ma duc sa-mi iau o masina noua. Asa, obtin o reducere la masina de peste 2.000 de euro” spune un comparator de tichete valorice.

De cealalta parte, vanzatorii vor sa fac profit de pe urma rablei sau rablelor pe care le caseaza. “Nu am bani sa-mi iau masina noua, dar casez o Dacie veche pe care o tineam degeaba in parcare si vreau sa obtin 1.800 de lei pe voucher”, spune un vanzator.

Voucherele au devenit mult mai atragatoare de tranzactionat decat vechiturile. Dacii vechi se mai gasesc la vanzare si cu 1.000 de lei, dar casarea lor pentru obtinerea voucherului presupune alergatura la Remat, la Circa Financiara pentru scoaterea din evidenta si la Politie pentru radiere.

Pentru acest program au fost alocate, in 2010, fonduri totale de 228 milioane lei, bani din care statul va subventiona partial achizitia a 60.000 de masini noi, odata cu operatiunile de casare a unui numar similar de autoturisme mai vechi de zece ani. Anul trecut, din cauza situatiei economice, numarul masinilor casate a fost putin peste jumatate din totalul alocat.