În prezent, preţul mediu la pompă al unui litru de benzină dintr-ul sortiment ieftin (fără plumb, cifră octanică 95) este în România de 4,60 lei, echivalent cu 1,0070 euro, potrivit energy.eu.

Un preţ mai mic decât în România nu există, la nivelul UE, decât în Polonia, unde nivelul mediu la pompă este de 0,99 euro/litru.

După majorarea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu al unui litru de benzină din cel mai ieftin sortiment ar ajunge - ignorând alte influenţe asupra preţului - la 5,05 lei, echivalent cu 1,1066 euro la cursul BNR din 8 august, de 4,5635 lei/euro.

Cu acest preţ, România ar ajunge pe locul al şaptelea în topul ţărilor din UE cu cea mai ieftină benzină, după Polonia, Bulgaria (1,0170 euro), Lituania (1,0740 euro), Cehia (1,0800 euro), Ungaria (1,0860 euro) şi Letonia (1,0880 euro).

În plus, preţul benzinei din România s-ar situa foarte aproape de nivelul actual din Austria (1,1080 euro) sau Luxemburg (1,1180 euro).

La nivelul UE, media actuală a preţurilor celor mai ieftine sortimente de benzină este de 1,2430 euro, cele mai mari preţuri fiind în Olanda (1,6180 euro), Danemarca (1,5440 euro) şi Italia (1,5280 euro).

La motorină, preţul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, şi este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) şi Luxemburg (0,95 euro).

După creşterea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.

Cu acest preţ, România va ajunge pe locul al optulea al celor mai mici preţuri din Uniunea Europeană, cu un preţ la pompă mai mare decât în Bulgaria, Austria şi Slovacia, pe lângă statele deja menţionate.

Majorarea accizelor la carburanți nu era prevăzută în nicio variantă a programului de guvernare

Ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăţi fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că şoferii vor plăti mai mult pentru benzină şi motorină, în timp ce patronii sau acţionarii companiilor nu mai plătesc deloc impozit pe dividende din 2018.

Eliminarea impozitului pe dividende era o măsură prevăzută în programul de guvernare, în timp ce creşterea accizelor pe carburanţi nu figura în niciuna dintre variantele programului de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE, scrie News.ro.

Astfel, proiectul de ordonanţă prevede că, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb şi de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creştere a accizei la benzina fără plumb cu 23% şi a accizei la motorină cu 25%.

La benzina cu plumb, mai puţin utilizată, acciza creşte cu 19,5%, de la 1.948,23 lei/1.000 litri în prezent până la 2.327,27 lei/1.000 de litri.

Practic, Ministerul Finanţelor propune revenirea accizelor la carburanţi exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.

În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, arată calculele News.ro.

O altă prevede dinproiectul de ordonanţă este eliminarea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2018, ceea ce înseamnă că, pentru profitul obţinut în 2017, patronii sau acţionarii nu mai plătesc nimic pentru dividendele încasate.

"Veniturile din dividende sunt scutite de la plata impozitului pe venit", prevede proiectul de act normativ.

Firmele străine vor plăti din 2018 un impozit anual pe reprezentanţă majorat la 22.000 lei (circa 5.000 euro), în timp ce legisaţia actuală pevede nivelul de 4.000 euro, la cursul BNR.

Proiectul de act normativ mai prevede scutirea de impozit pe venit a medicilor şi şi scutirea de impozit pe mijloace de transport pentru "tractoarele, utilajele agricole şi alte mijloace de transport agricole, utilizate efectiv în domeniul agricol".