Autoexpress face sondajul anual "Power Driver" in care proprietarii evalueaza masinile in mai multe campuri – fiabilitate, calitatea asamblarii, cost de intretinere, performanta, manevrabilitate, comportament pe drum, lejeritate in exploatare, scaunele confortabile, versatilitate si tehnologie la bord.

Sunt foarte multe, greu de urmarit si departajate la zecimale, asa ca se face o medie si un clasament general. Toate subcategoriile depind in parte de mai multe variabile: valoarea brand-ului, imaginea proprietarului, pretul masinii, optiuni, motorizare, asteptari.

Exista insa o categorie la care toate modelele trebuie sa raspunda cat mai bine, o categorie care, indiferent de gramezile de optiuni si de banii platiti, trebuie sa returneze cat mai bine pentru satisfactia clientului. Este cel mai important rezultat in acest sondaj englezesc: fiabilitatea.

In primul rand, nici o masina nu a luat 100%, un procent care ar trebui sa confirme realismul sondajului. Cel mai mult de 100% s-au apropiat insa o marca si un model la care nimeni nu s-ar fi gandit.

Obisnuiti sa asociem calitatea si fiabilitatea cu brand-urile nemtesti, Toyota doar pare o surpriza. Locul I la vanzari mondiale in 2014 valideaza parerea clientilor, insa modelul care a castigat topul e departe de orice asteptare: IQ, cea mai mica masina Toyota, a atins 98,8% in acest clasament al fiabilitatii.

Umilitor pentru germani e ca sunt in Top 10 cu un subbrand – Seat, abia pe locul 10. In rest sunt numai masini asiatice: de doua ori Lexus (2 si 3), Hyundai i10 si Honda Jazz la jumatatea clasamentului, Toyota RAV 4 e pe locul 7, iar Nissan Leaf pe 8 (cea mai vanduta masina electrica). Kia e si ea in Top 10 masini fiabile pe locul 9, cu Picanto.

Nemtii au doua pozitii in ultimele 10 locuri din cele 200 - BMW Seria 3 pe 196 si Seria 5 pe 198. Tot in zona retrogradarii mai sunt Citroen, Volvo, Ford, Peugeot si Land Rover de 3 ori (modelul Discovery e pe ultimul loc).

In clasamentul general, Lexus IS e pe locul I, cu 93,96%. In Top 10 mai sunt Skoda Yeti, Hyundai i10, Seat Leon, Renault ZOE (electric), Nissan Leaf si Mini. Pe ultimele 3 locuri din cele 200 sunt Peugeot 407, Hyundai i20 si Nissan Qashqai.

Interesanta e diferentamare dintre generatiile pe care le scot producatorii. Daca Hyundai e cu i10 in Top 10 si la general, si la fiabilitate, tot i10 e si in ultimele 10 locuri la general. Dar generatia trecuta. Asta inseamna ca producatorii asiatici colecteaza date din piata si incearca sa repare hibele de la o generatie la alta. E una dintre explicatiile pentru care vanzarile low-cost asiatice cresc foarte mult in ultimul timp.