Piata a fost sustinuta in principal de achizitiile realizate de persoane juridice, care reprezenta 68% din total (fata de 56% in 2011), pe fondul blocajului generat de programul "Rabla". Acesta a afectat mai ales segmentul persoanelor fizice (regres de 55%), se arata intr-un comunicat al APIA.

"Sunt infloritoare importurile de autovehicule rulate (crestere fata de 2011 cu 82% la autoturisme si 54% la vehicule comerciale). Practic, la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte doua rulate, dintre acestea din urma 45% avand peste 10 ani. Este adevarat ca si la nivelul UE piata sufera o ajustare importanta (de peste 7%), mai severa chiar in tari precum Portugalia, Grecia, Italia si Franta (intre -40% si -14%), dar dintre toate statele membre UE Romania a inregistrat cea mai mare scadere a pietei auto din 2007 pana astazi: peste 70%", se arata in comunicatul citat de Mediafax.

Vanzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de 19,6% in primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2011, la un volum total de 64.901 unitati. In luna septembrie vanzarile au urcat cu 17,5%, la 8.048 de unitati.

Topul pe marci, la noua luni, este format de Dacia, cu (14.292 unitati vandute, 26,6% din total), urmata de Volkswagen (6.038 unitati/ 11,2%), Skoda (4.915 unitati/ 9,2%), Renault (3.599 unitati / 6,7%), Ford (3.480 unitati/ 6,5%) si Hyundai (2.423 unitati/ 4,5%).

Pe modele, primul loc este ocupat de Dacia Logan (vanzari totale in 2012 de 7.107 unitati vandute), urmat la mare distanta de Dacia Duster, cu 3.994 unitati, Skoda Octavia (2.611 unitati), Renault Clio si Logan MCV. Vehiculele comerciale usoare au inregistrat o scadere 1,2%. Pe marci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Ford, Volkswagen, Renault si Fiat, acestea acoperind impreuna 68% din totalul pietei.

In septembrie au fost produse 36.679 autovehicule (+273%), dar numarul de 239.153 de unitati realizat in intervalul ianuarie-septembrie este inferior cu 4,7% comparativ cu perioada similara din 2011.

"In interiorul acestei cifre remarcam scaderea mai mica inregistrata de autoturisme, care pe primele trei trimeste inregistreaza o scadere de 1,4%, in timp ce vehiculele comerciale usoare marcheaza una mult mai importanta (-43,3%)", se spune in comunicat.

Pe de alta parte, la exporturi se inregistreaza o crestere generala de 3,9% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 233.728 unitati. Avansul se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus de 8% (volum total 223.619 unitati). In schimb, vehiculele comerciale au inregistrat o scadere de 43,3%, la un volum total de 10.109 unitati, neschimbat fata de luna precedenta.

In continuare, exportul reprezinta principala sursa de mentinere a productiei si a locurilor de munca, 98% din autovehiculele produse in tara fiind livrate pe pietele externe, precizeaza APIA.

Cel mai vandut model la export in septembrie a fost in continuare Dacia Duster (12.162 unitati), acesta conducand detasat si in topul la 9 luni (103.022 unitati, corespunzator unui procent 46% din numarul total de autoturisme exportate).

Acesta este urmat de Ford B-Max (7.895 unitati in septembrie si un total anual de 8.550 unitati), Dacia Sandero (6.729 unitati in septembrie si un total de 48.250 in 2012) si Dacia Logan (6.615 unitati, respectiv 35.466 pe intreg anul).

"Fata de situatia dificila in care se gaseste astazi piata auto, apare in mod evident faptul ca anul 2012 este compromis, o scadere de circa 20% fata de anul 2011 fiind aproape o certitudine. Ca urmare, pentru 2013 si anii care vin, trebuie pregatite, inca de pe acum, masuri care sa stimuleze intr-o mai mare masura achizitia si detinerea de autovehicule noi cu tehnologie performanta si care corespund cerintelor de mediu ale UE (emisii poluante si de dioxid de carbon cat mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante si nesigure in trafic", mai arata APIA.