Un tanar sofer de 26 de ani, din Bucuresti, plateste si de patru ori mai mult decat unul trecut de 50 de ani. Riscul de accident la primul e mai mare, spun asiguratorii. Adrian, de pilda, a platit anul trecut 2.200 de lei.

Adi, sofer: "Trebuie facut un raport in functie de accidentele soferului, nu de varsta. Sunt soferi la 60 de ani care fac o gramada de accidente, dar platesc un RCA foarte mic, nu e corect. Tocmai ei ar trebui sa plateasca mai mult."

Adrian are dreptate. Politistii de la Brigada Rutiera au numarat accidentele cu victime din ultimii doi ani si spun ca soferii de pana in 30 de ani au produs mai putine decat cei trecuti de 30 de ani. Stau marturie cifrele: tinerii au fost vinovati de 2.319 evenimente rutiere, iar ceilalti, de 5.500. Atunci de ce primii platesc mai mult?

Razvan Moisescu , broker de asigurari: "La noi, in Romania, intotdeauna statisticile s-au batut cap in cap. Asa e si normal, sa se foloseasca de raportul daunalitatii. deoarece aici vorbim de despagubiri. Si plata primelor de asigurare pe RCA trebuie sa fie raportata la despagubiri."

Asiguratorii sustin ca tinerii fac pagube mai mari atunci cand provoaca un accident rutier. Distrug mai multe masini, infrastructura rutiera sau imobile.

Asiguratorii mai spun ca, in medie, 14 din 10.000 de soferi care n-au implinit 30 de ani au produs accidente grave, dublu fata de cei trecuti de 30 de ani.

Cum se calculeaza o asigurare obligatorie? Varsta, localitatea, capacitatea cilindrica si istoricul daunelor sunt factorii importanti, plus istoricul fiecarui sofer. Cei care nu sunt implicati in accidente ani de zile primesc reduceri substantiale, in schimb cei care au provocat incidente in trafic sunt penalizati si dau mai mult pe o polita RCA.