In schimb cei care au produs mai multe accidente vor plati dublu. Asa prevede proiectul de norma privind asigurarile auto obligatorii pe care Autoritatea de Supraveghere Financiara l-a pus marti in dezbatere publica.

In prezent atat reducerea maxima, cat si penalizarea maxima sunt de 32%, dar in proiectul noii norme soferii cei mai "cuminti", care nu au facut nici un accident timp de 8 ani, vor plati doar jumatate din tariful de baza. In schimb soferii cu mai multe accidente pot ajunge sa plateasca dublu.

Mona Cucu, director Supraveghere ASF: "Sistemul de malusare tine cont de numarul de daune produse. Pentru o singura dauna se penalizeaza cu 4 clase, si va dau ca exemplu pentru un asigurat nou intrat in sistem pentru o dauna intr-un an este penalizat cu 40% aplicat la tariful de baza, doua daune - 70% si trei sau mai multe - pana la 200%."

  Tarifele de referinta tin seama de capacitatea motorului si de varsta soferului, indiferent de sex.

De exemplu la autoturisme cu motoare cu capacitatea intre 1201 si 1400 de centimetri cubi, tariful de referinta pleaca de 819 lei pe an pentru tinerii de pana la 30 de ani, si coboara la 461 de lei la soferii de peste 60 de ani.

Mona Cucu, director Supraveghere ASF: "Criterul de sex nu este un criteriu care este admis, deci nu exista diferente intre un barbat si o femeie. Tarifele de referinta care au fost deja calculate si publicate nu au avut in vedere si regiunea geografica, asiguratorii pot insa sa opteze si pentru acest criteriu, dar cu aprobarea ASF."

Foarte important este ca proiectul de regulament spune clar ca depagubirea trebuie sa acopere costurile pentru readucerea vehiculului la starea de dinaintea accidentului.

"Oferta de despagubire este inaintata persoanei prejudiciate de catre asigurator", iar daca valoarea ofertei este mai mica decat cea solicitata de pagubit, asiguratorul RCA "argumenteaza oferta transmisa prin documente emise de cel putin trei unitati reparatoare ce dovedesc incadrarea ofertei in costuri reale de readucere a vehiculului la starea de dinaintea producerii evenimentului."

Cristian Munteanu, presedinte Asociatia Service Auto Independente: "Adica daca ei gasesc 3 serviceuri disperate care sa accepte o reparatie intr-un cuantum pe care il stabileste asiguratorului, aceea va fi suma justa si corecta de despagubire pentru pagubitul RCA. Nimeni nu intreaba cata garantie se poate da pentru o astfel de lucrare ieftina."

Proiectul ASF va fi in dezbatere publica doua saptamani.