Horea Uioreanu a declarat, luni, intr-o conferinta de presa, ca la datoria de 111 milioane de euro pe care statul roman o are fata de constructorul Autostrazii Transilvania, compania americana Bechtel, se adauga alte costuri, precum cele de neutilizare a echipamentelor, costuri de refacere a lucrarilor degradate pe santierul din judetul Bihor sau costuri cu penalitatile pentru lucrarile neplatite.

"In cele sapte luni in care au fost sistate lucrarile la Autostrada Transilvania, Guvernul Boc a risipit sau a cauzat prejudicii de zeci de milioane de euro la bugetul statului, a falimentat zeci de firme, iar in ultimii doi ani a dus in somaj in jur de 7.000 de oameni, majoritatea clujeni. Oprirea lucrarilor la Autostrada Transilvania inseamna, pe langa datoria statului de 111 milioane de euro catre Bechtel, pentru care se acumuleaza penalitati de o jumatate de milion de euro pe luna, costuri indirecte de capital de un milion de euro in fiecare luna, sute de mii de euro lunar reprezentand costurile de neutilizare a echipamentelor, milioane de euro - costuri de refacere si reparare a lucrarilor degradate pe santierul din judetul Bihor, 500.000 de euro pe luna - costuri cu penalitatile pentru lucrarile neplatite si costuri indirecte asociate cu oprirea lucrarilor", a afirmat Horea Uioreanu.

Potrivit acestuia, conform contractului cu Bechtel, "statul roman plateste in fiecare luna un milion de euro costuri indirecte de capital, care corespund costurilor fixe suportate de antreprenor pentru implementarea proiectului, costuri cu birourile, administrarea".

"Aceasta suma este platita indiferent daca in luna respectiva se realizeaza o productie de 50 de milioane de euro sau de zero euro. Cum din octombrie 2010 nu s-a lucrat practic nimic la autostrada, statul va plati 7 milioane de euro constructorului practic pe degeaba. De asemenea, tot conform contractului, pentru utilajele constructorului, daca acestea stau nefolosite, statul plateste costuri de stationare, in total acestea acumuland alte sute de mii de euro lunar", a afirmat deputatul liberal.

El a sustinut ca zeci de kilometri de terasamente realizate partial pe sectorul 3C, in judetul Bihor, au fost supuse degradarii cauzate de surparea terenului neprotejat, de cresterea vegetatiei, iar acestea vor trebui refacute.

"In mod similar, oprirea constructiei lucrarilor de arta a condus la degradari pentru fundatii neprotejate, armatura neprotejata. Nota de plata pentru repararea sau refacerea lucrarilor degradate va fi de ordinul milioanelor de euro. De asemenea, acum doi ani, lucrau la autostrada in jur 3.000 de angajati, iar alti 4.000 lucrau pentru subcontractori si furnizori. Astazi, mai sunt angajati 200 de oameni la autostrada, iar constructorul nu mai are relatii cu subcontractorii si furnizorii. Guvernul Boc a lasat fara obiectul activitatii in jur de 7.000 de oameni - majoritatea clujeni. Multe firme care lucrau pentru autostrada au dat faliment - atat din cauza pierderii principalului partener de afaceri, cat si a faptului ca serviciile sau produsele oferite nu au fost platite de Bechtel, care nu a primit banii cuveniti de la stat", a explicat Uioreanu.

Deputatul PNL a subliniat ca nu crede ca in acest an se vor relua lucrarile la Autostrada Transilvania, in pofida asigurarilor date de premierul Emil Boc.

Premierul Emil Boc declara, in februarie, la Cluj, ca in bugetul pe acest an exista resurse financiare pentru continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania, urmand sa fie extinsa pregatirea pentru tronsonul Targu Mures - Campia Turzii al autostrazii, unde inca nu exista nici macar un proiect tehnic.

"Exista resurse financiare in bugetul actual pe 2011 pentru Bechtel. De asemenea, ceea ce am stabilit cu ministrul Transporturilor, prioritatile in ceea ce inseamna Autostrada Transilvania, sunt cele legate de continuarea sectiunii Gilau-Nadasel din judetul Cluj si finalizarea sectiunii din Bihor, de la Suplacu de Barcau. Acestea sunt cele doua prioritati, concomitent cu extinderea pregatirii pentru tronsonul Targu Mures-Campia Turzii, unde din nefericire nu exista in acest moment exproprieri, nu exista nici macar proiectul tehnic. Si am dat sa se lucreze si la aceasta componenta strategica de pregatire", declara, intr-o conferinta de presa, premierul Emil Boc.

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, in 17 mai, la Craiova, in cadrul unei dezbateri a Comitetului National pentru Dezvoltare (CND), ca lucrarile de constructie a Autostrazii Transilvania nu reprezinta o "prioritate" pentru Romania.

Proiectul de constructie a Autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov-Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta. Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Lucrarile la Autostrada Transilvania au fost intrerupte la inceputul anului 2011, dupa ce compania americana Bechtel, constructorul autostrazii, a initiat procedura de concediere colectiva a peste 700 de angajati.