Uniunea Europeana a dezvaluit miercuri o serie de noi reguli menite sa vina in sprijinul celor care calatoresc cu avionul. Printre acestea se numara si obligativitatea operatorilor de a isi redirectiona pasagerii catre companii rivale, in cazul in care zborul initial are o intarziere mai mare de 12 ore.  

Exista, insa, si exceptii de la regula. Spre exemplu, relocarea nu se aplica in cazul in care exista daune de natura mecanica la bordul avionului, insa dezastrele naturale si grevele personalului se incadreaza in noua lege.  

Comisia Europeana sustine ca noile reguli, care nu vor intra in vigoare mai devreme de 2014, sunt menite sa dea mai multa siguranta pasagerilor.  

"Este foarte important pentru pasageri ca aceste reguli sa nu existe numai pe hartie. Toti avem nevoie sa ne putem sprijini pe ele atunci cand conteaza cel mai mult, cand lucrurile merg prost. Stim ca cea mai importanta prioritate pentru calatori este sa ajunga la destinatie, asa ca ne concentram pe informarea eficienta si realocarea zborurilor”, spune Siim Kallas, comisar pe transport in Uniunea Europeana.  

In timpul norilor de cenusa din Islanda, care s-au abatut asupra Europei in 2010, cand niciun avion nu a putut decola timp de cateva zile, problemele de la nivelul reglementarilor aeronautice au devenit si mai vizibile. Nimeni nu a stiut atunci sa explice exact nivelul de responsabilitate pe care companiile aeriene il aveau in problema sau cum ar fi trebuit sa fie recompensati calatorii.  

Dupa adoptarea masurilor, companiile vor trebui sa asigure in astfel de cazuri pana la trei nopti la hotel pasagerilor afectati.  

"Principala problema a pasagerilor este ca, desi sunt deja bine aparati de legile din Uniune, le este greu sa si beneficieze de acestea si devin frustrati atunci cand pare ca cele mai multe companii incearca sa le ocoleasca", se arata in raportul care explica noile legi. Astfel, Uniunea Europeana vrea sa oblige operatorii sa ia la cunostiinta plangerile in decursul a cel mult o saptamana si sa vina cu un raspuns formal in doua luni.  

Un sondaj efectuat in Danemarca arata ca mai putin de 4% dintre calatorii care ar avea dreptul la compensatii financiare, ajung sa si beneficieze de acestea.  

Ce alte schimbari se vor mai produce:  

- Daca un avion este tinut la sol pentru mai mult de cinci ore, pasagerii au acum dreptul de a cere sa coboare.

- Daca intarzierea dureaza mai mult de o ora, aeronava trebuie sa asigure aer conditionat, acces la toalete si apa.

- Companiile nu vor mai taxa suplimentar pentru corectarea erorilor de scriere de pe biletele de imbarcare.

- Pasagerii au drepturi la compensatii financiare dupa o intarziere de minimum cinci ore a oricarui zbor in perimetrul Uniunii sau al zborurilor internationale mai scurte de 3.500 de kilometri. Limita actuala era de trei ore.

- Pentru zborurile internationale intre 3.500 si 6.000 km, compensatiile intra in vigoare dupa intarzieri de noua ore, iar pentru zborurile mai lungi de atat, dupa 12 ore.

- Companiile vor fi obligate sa isi informeze pasagerii asupra intarzierilor si a motivelor care au dus la asta in cel mult 30 de minute de la ora la care ar fi trebuit sa aiba loc decolarea.

- Muzicienii pot aduce la bord instrumente muzicale de dimensiuni mici. Propunerile trebuie sa primeasca aprobarea statelor membre si a Parlamentului European.