Un senator american a cerut autoritatilor federale din domeniul aviatiei sa ia in calcul posibile variante de protectie, dupa modelul sistemelor cu care sunt dotate deja avioanele de pasageri israeliene. Totusi, drumul catre aeronavele care se apara singure se anunta lung, in principal din cauza costurilor ridicate si a riscurilor pe care un sistem sofisticat de aparare le implica.

Noiembrie 2003. O aeronava cargo ce zbura deasupra Bagdadului a fost atinsa in aripa stanga de o racheta. Avionul a reusit sa aterizeze in siguranta.

Final fericit a avut si un incident similar, petrecut cu un an inainte. Pe 28 noiembrie 2002, o aeronava israeliana a fost vizata de o racheta la decolarea de pe un aeroport din Kenya. Atacul nu si-a atins tinta, insa i-a convins pe israelieni de nevoia de a dota aeronavele de pasageri cu un sistem antiracheta. Cel care protejeaza in prezent avioanele companiei israeliene EL-AL nu face insa fata unui atac cu o racheta sofisticata, precum cea care a vizat avionul malaiezian.

In acest caz, expertii militari vin cu o alternativa: un dispozitiv asemanator unei canistre pline cu particule de metal, care este eliberata din avion la apropierea rachetei.

Caitlin Lee, expert militar: "Particulele de aluminiu reflectorizante creaza un fel de nor, de dimensiuni mai mari decat aeronava. Iar acest nor distrage racheta de la tinta."

Sistemul are insa si cateva neajunsuri. Cel mai important este ca racheta si-ar putea relua, dupa diversiune, drumul catre tinta. Instalarea este dificila, iar o eventuala eroare in functionare ar insemna zboruri anulate. In plus, nu este de neglijat nici aspectul financiar.

Caitlin Lee, expert militar: "Ca sa dotezi un singur avion cu un astfel de sistem ar costa, potrivit estimarilor, in jur de un milion de dolari."

Pilotii civili consultati cu privire la eficienta acestui sistem s-au aratat sceptici. Ei spun chiar ca manevrele necesare pentru a pune in functiune sistemul de protectie pot pune in pericol pasagerii.