Potrivit Comisiei Europene, prin această măsură se va asigura faptul că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în special pe numeroasele rute pe care Tarom este singurul furnizor, iar pasagerii nu vor fi afectaţi de perturbări ale traficului aerian, fără a se distorsiona în mod nejustificat concurenţa pe piaţa unică.

În februarie 2020, România a notificat Comisia despre intenţia sa de a acorda companiei Tarom un împrumut pentru salvare în valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei).

Compania aeriană se confruntă cu un deficit acut de lichidităţi din cauza creşterii puternice în ultimii ani a costurilor sale de exploatare ca urmare a îmbătrânirii flotei sale. În absenţa ajutorului, Tarom nu va mai fi în măsură să îşi îndeplinească obligaţiile de plată şi să îşi menţină activitatea.

În temeiul Orientărilor Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor, statele membre pot să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiţia, în special, ca măsurile de sprijin public să fie limitate în timp şi ca amploare şi să contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioadă de maximum şase luni, timp în care compania să găsească soluţii de ieşire din situaţia de urgenţă.

În cazul de faţă, Comisia a luat în considerare următoarele elemente: împrumutul va acoperi numai lichidităţile de care Tarom a dovedit că are nevoie pentru următoarele şase luni, iar România va efectua o monitorizare strictă a modului în care sunt utilizate fondurile; de asemenea România s-a angajat să asigure faptul că, după şase luni, împrumutul va fi rambursat integral; în caz contrar Tarom va trebui să prezinte un plan de lichidare sau să efectueze o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung. Comisia va trebui să evalueze şi să aprobe această eventuală restructurare.

Comisia Europeană a constatat că măsura va contribui la asigurarea faptului că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în interesul pasagerilor care călătoresc cu avionul, şi la menţinerea conectivităţii regionale pe numeroasele rute pe care Tarom este în prezent unicul furnizor. În acelaşi timp, condiţiile stricte în care se acordă împrumutul şi durata sa limitată, de şase luni, vor reduce la minimum denaturarea concurenţei pe care sprijinul acordat de stat ar putea să o genereze.

Prin urmare, Comisia a concluzionat că măsura este compatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat.

În data de 19 februarie, ministrul propus pentru portofoliul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că Tarom va încheia anul 2019 cu pierderi de aproape 200 de milioane de lei, iar altă soluţie în afară de acordarea unui ajutor de salvare nu s-ar fi putut găsi.

"Compania încheie anul 2019 cu pierderi de aproape 200 de milioane de lei şi în acest moment altă soluţie decât acordarea unui ajutor de salvare nu am fi putut găsi. Am dat ordonanţa de urgenţă privind crearea condiţiilor pentru acordarea acestui ajutor de salvare. Acest ajutor de salvare trebuie returnat în 6 luni de zile în cazul în care Comisia Europeană nu ne acceptă planul de restructurare. Suntem determinaţi să mergem cu acest plan până la capăt. Dacă până acum mai erau soluţii de ieşire din această situaţie, în care compania a mai fost cu pierderi uriaşe, vă spun foarte clar: astăzi, nu mai există altă soluţie decât restructurarea din temelii a acestei companii", a spus atunci Lucian Bode, potrivit Agerpres.

Tarom operează în prezent pe zborurile externe şi interne cu o flotă compusă din 25 aeronave. Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române fost înfiinţată în 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Din iunie 2010 este membră a Alianţei SkyTeam, din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).