Desi sunt foarte calmi, controlorii de trafic sunt permanent in priza. O secunda de neatentie este suficienta ca un avion sa se abata de la traseul cursei cu 300 de metri si sa intre intr-o situatie periculoasa.

Simona Serediu era acum 12 ani profesoara de fizica la liceul Gheorghe Sincai din Bucuresti, cand s-a hotarat sa-si schimbe meseria. Astazi este unul dintre cei mai buni controlori de trafic aerian din Romania.

Simona Serediu, controlor de trafic aerian: "In fiecare an traficul creste intre 3% si 10%, la fel si dificultatea. Este o crestere mai mare din cauza Ucrainei, pentru ca aeronavele care o luau prin spatiul acum blocat trec pe la noi, si in special aeronavele rusesti."

Fata de primele luni ale anului trecut, in 2014 numarul de avioane care ne survoleaza tara a crescut cu 20 de mii. Astfel, cerul Romaniei s-a aglomerat, iar controlorii trebuie sa fie capabili sa dirijeze avioanele pe diferite altitudini.

Pe timp de vara, cand fluxul de avioane care ne survoleaza tara creste foarte mult, un controlor de trafic ajunge sa dirijeze in acelasi timp si 20 de avioane. Asta inseamna ca are in responsabilitate viata a peste 3.000 de pasageri.

Numai anul trecut ne-au survolat tara peste o jumatate de milion de avioane. Cu 20.000 mai multe fata de anul precedent si cu aproape 100 de mii peste 2007.

Asa ca ROMATSA a anuntat ca are nevoie de mai multi controlori de trafic aerian. Nu conteaza pregatirea tehnica, importante sunt anumite abilitati.

Ioan Coravu, controlor de trafic aerian: "Abilitati fizice native. Adica distributivitatea. Distributivitatea, adica eu vorbesc cu tine si il vad si pe colegul care poate sa arate un numar si eu ti-l voi spune. Si in acelasi timp sa fii atent la ce se misca, pentru ca traficul este in miscare, iar tintele sunt foarte mici."

Unii controlori au fost medici sau profesori inainte sa dirijeze avioanele. Salariul unui incepator porneste de la 2.000 de euro. Insa munca unui controlor de trafic aerian este cea mai stresanta din lume, dupa cum arata studiile.