Sectorul aviatic "este supus zilnic unor numeroase atacuri, iar autorii acestora se comporta tot mai mult precum combatantii in razboi. Avem de-a face cu strategii militare de recunoastere si de atac", a explicat Alain Robic - expert in aparare cibernetica, la Salonul aeronautic de la Paris, transmite Agerpres.

Sectorul aerian este expus tot mai mult interconexiunilor crescande intre sistemele de informare si de comanda. 

Expertul american in domeniu, Chris Roberts, a starnit panica dupa ce a reusit sa preia comanda unui Boeing 737 si sa-i modifice traiectoria, folosindu-se numai de sistemul de divertisment audio-video instalat la bordul avionului. Afirmatia sa a fost luata foarte in serios de FBI, care l-a chemat la o audiere. 

Exista insa specialisti care sustin ca astfel de riscuri sunt totusi minime.

"Au fost create atatea bariere pentru a separa cabina de pilotaj de cea de pasageri, incat ar fi foarte greu pentru un hacker sa pirateze instrumentele unui avion si sa preia comanda acestuia", a declarat directorul pentru tehnologie si inovatie al Airbus, Jean Botti.

A admis, totusi, ca in timpul dezvoltarii aparatului Airbus 380 informaticienii companiei au reusit sa-i pirateze comenzile, insa inginerii au luat masuri pentru eliminarea acestui risc. 

Alte riscuri se intalnesc si in controlul traficului aerian. De exemplu, un hacker ar putea sa mute pe ecranul radar un avion sau chiar sa-l elimine complet. Si dronele pot fi folosite de hackeri, ele putand interfera cu sistemele de comanda ale avioanelor prin semnalele radio. Totusi, sistemele informatice ale companiilor aeriene sunt foarte complexe si numai un numar restrans de persoane au cunostintele necesare implantarii unui virus. 

Specialistul francez in aparare cibernetica Charles Préaux sesizeaza un alt aspect: expunerea sistemelor concepute pana in anii 2000 unor riscuri aparute foarte recent.

Alti experti  cred ca pericolele cele mai mari inseamna posibilele erori ale celor care intervin in respectivele sisteme, mai ales in timpul reparatiilor sau operatiunilor de intretinere. 

Pe de alta parte, in timp ce marele public este preocupat mai ales de astfel de scenarii, companiile sunt ingrijorate in primul rand de atacurile cibernetice care au ca scop sustragerea de secrete economice ori sabotarea activitatii lor, cum ar fi de exemplu intreruperea functionarii unei linii de productie a avioanelor.