Avocatul Romatsa - care a contestat in instanta greva declansata de Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din Romania - a sustinut, marti, la Tribunalul Bucuresti ca semnaturile stranse de sindicatul companiei in vederea declansarii grevei nu mai sunt valabile deoarece au fost adunate in noiembrie anul trecut, in timp ce avocatul sindicalistilor a aratat ca institutia nu are un buget aprobat pe anul 2017, nu exista controlori de trafic suficienti, in schimb personalul administrativ este foarte numeros. Instanta urmeaza sa stabileasca la ora 15.00 daca greva este sau nu legala.

La inceputul procesului, avocatul Romatsa a cerut incetarea grevei si reluarea lucrului pe motiv ca semnaturile membrilor de sindicat pentru actiunea de protest au fost stranse in noiembrie 2016, inainte de demararea negocierilor dintre sindicat si patronat.

"Nu exista un mandat valid pentru greva sindicatului. Deja s-au facut pasi inainte si s-au demarat o serie de proceduri”, a sustinut aparatorul companiei.

La randul sau, avocatul sindicatului din Romatsa a aratat ca membrii sindicatului au parcurs toate etapele prevazute de lege.

"Exista procese-verbale de conciliere depuse la dosar. Dupa acesta etapa nu s-a mai solutionat nimic. Sindicatul nu considera solutionate o serie dintre cele 50 de revendicari. Revendicarile angajatilor sunt profesionale si de text. La acest moment nu exista un buget intocmit si avizat de Consiliul de Administratie al Romatsa. Revendicarile nu au legatura cu salariile, dar au legatura cu acest buget. Nu sunt controlori de trafic suficienti. Sunt turnuri de control din tara care functioneaza cu trei oameni. Pentru a face noi angajari trebuie buget, buget care nu exista. Oamenii lucreaza ore suplimentare si nu pot fi lasati liberi deoarece nu are cine sa intre in tura. Nu sunt controlori de trafic dar exista un numar foarte mare de personal administrativ”, a sustinut aparatorul sindicalistilor, care a completat ca, din punctul s[u de vedere, greva este legala si a cerut instantei sa respinga contestatia Romatsa.

Consilierul Ministerului Transporturilor, institutie care are in subordine Romatsa, a aratat ca planul de performanta al controlorilor de trafic trebuie schimbat de Comisia Europeana. Raspunsul sindicalistilor a fost acela ca traficul deasupra Romaniei a crescut cu 18 la suta dupa ce a fost inchis spatiul aerian al Ucrainei, iar ministerul nu a facut nimic in ultimii doi ani pentru a reglementa planul de performanta al controlorilor de trafic.

Greva controlorilor de trafic aerian - declansata la ora 9.00 - a fost suspendata la ora 13.00, insa negocierile continua, potrivit purtatorului de cuvant al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR), Alecu Florin Diaconu.

Conflictul de munca nu s-a incheiat, el ramane deschis, iar greva generala poate fi reluata, cu conditia de a o anunta cu minimum doua zile in avans. E important si ce se hotaraste azi la tribunal”, a spus Diaconu, pentru News.ro.

Pe durata grevei, sase zboruri operate de compania low-cost Ryanair au fost anulate marti, 18 curse ce trebuiau sa aterizeze pe aeroportul Henri Coanda au avut intarzieri de pana la trei ore, in timp ce alte 16 curse ce trebuiau sa decoleze au intarzieri de aproape doua ore si jumatate, potrivit datelor de pe site-ul Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti (CNAB), care opereaza aeroportul din Otopeni.

La sosire, cea mai mare intarziere o are o cursa Blue Air care vine din Roma si trebuia sa aterize la Otopeni la ora 12.10, insa este programata pentru ora 15.00. La decolare, cea mai intarziere este la zborul Wizz Air de la Lisabona, care trebuia sa aterizeze la ora locala 14.40 si se estimeaza ca va ajunge la ora 16.50.

Greva a fost suspendata dupa o discutie intre ministrul Transporturilor si liderii de sindicat

”In urma cu 30 de minute am avut o discutie cu Gabriel Turdorache (presedintele Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania - ATSR, Gabriel Tudorache, n.r.) si in acest moment se lucreaza la o conventie si greva va fi suspendata. Se va reveni la normal dupa ora 13:00”, a declarat ministrul Transportului, citat de News.ro.

La ora 9.00 a inceput greva generala pe termen nelimitat a controlorilor de trafic aerian din cadrul Romatsa, care risca sa genereze, marti, intarzieri si anulari de curse pe aeroporturile din Romania.

Totusi, in ultimele declaratii, sindicalistii care reprezinta interesele angajatilor Romatsa au sugerat ca greva ar putea fi suspendata chiar marti, dupa doar cateva ore. Conducerea Romatsa a cerut in instanta suspendarera grevei, iar dosarul va fi judecat in cursul acestei zile.

Greva a devenit o certitudine luni, dupa ce ultimele negocieri de la Ministerul Transporturilor au esuat, iar calatorii nu pot afla din timp informatii despre ce curse sunt anulate sau intarziate.

Eurocontrol, organismul european al dirijarii traficului aerian, va stabili, dupa declansarea grevei generale de catre angajatii regiei Romatsa, ce zboruri au prioritate si cum se va desfasura traficul aerian pe aeroporturile din Romania si cel de tranzit, in conditiile in care, conform legii, angajatii in greva ai Romatsa trebuie sa asigure dirijarea a cel putin o treime din curse.

Exista o singura diferenta fata de greva de avertisment: in conformitate, atat cu legislatia nationala, cit si internationala, nu stabilesc nici cei din sindicat, nici cei din Romatsa, nici domnul ministru, nici presedintele Romaniei, care vor fi zborurile care vor fi afectate. Decizia se ia de la Eurocontrol, de la network manager, si, in mod cert, astazi sa spuna cineva care aeronava va decola, daca va decola, este imposibil de precizat”, a declarat presedintele Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR), Gabriel Tudorache, la iesirea de la negocierile de la Ministerul Transporturilor, potrivit News.ro.

Legea prevede ca vor fi asigurate 33,3% din zborurile care erau programate, plus exceptiile, categorie in care sunt incluse zborurile inaltilor demnitari (presedinti, sefi de guvern, ministri), zborurile militare, cursele umanitare sau cele din categoria operatiunilor de cautare-salvare.

In cele cateva ore cat ar putea greva controlorilor de trafic aerian, cateva sute de zboruri ar putea fi afecate la nivel national.

”In mod normal, intr-o zi de vara, se ajunge la 3.000 de avioane dirijate in 24 de ore, in spatiul aerian al Romaniei. Aici sunt incluse zborurile de survol, decolarile si aterizarile”, a declarat luni pentru News.ro purtatorul de cuvant al Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR), Alecu Florin Diaconu.

Citeste si: Oamenii care nu au voie sa greseasca. Controlorii de trafic aerian si cel mai negru cosmar al lor: cand aud in casti cuvintele ''Pan-Pan'' sau ''Mayday"

Ministrul Transporturilor va trimite corpul de control la Romatsa, pentru a verifica daca exista nereguli

Ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a anuntat luni ca va trimite corpul de control la Romatsa, regia care detine monopolul dirijarii traficului aerian din Romania, pentru a verifica daca exista nereguli, si a dat asigurari ca regia nu va intra in faliment.

Intentionez, pentru o clarificare a tuturor problemelor pe care le-am vazut ca au aparut in mass-media, sa trimit corpul de control sa efectueze un control mai amplu la Romatsa”, a spus Cuc.

Acesta a vorbit si de vizita liderului sindical Gabriel Tudorache, din luna ianuarie, la sediul Ministerului Transporturilor, despre care Cuc a spus ca a fost determinata de un control inopinat pe care l-a efectuat la Romatsa intr-o noapte si in urma caruia a ”avut anumite lucruri de clarificat cu dansul la problemele pe care le-am gasit acolo si cu managementul din acea perioada”.

Aceste probleme au fost puse intr-un raport al Autoritatii Aeronautice Civile”, a mentionat Cuc, fara a da alte detalii.

Ministrul sustine ca nu se pune problema ca Romatsa sa intre in faliment. ”Sub nicio forma nu as permite sa se intample acest lucru cu o companie din subordinea ministerului”, a spus Cuc.

Ministrul a vorbit si de planul de performanta al regiei, despre care sindicalistii au spus ca acesta trebuia transmis Comisiei Europene pana pe 5 iunie, pentru ca Romatsa sa fie salvata.

In 12 mai, controlorii de trafic aerian au declansat o greva de avertisment de doua ore si au anuntat ca vor continua negocierile pentru a gasi solutii la cele aproximativ 50 de solicitari si a incheia contractul colectiv de munca, astfel incat sa nu se ajunga la greva generala, care ar perturba pe termen nelimitat traficul aerian. In lipsa unui acord, sindicatul care reprezinta interesele angajatilor Romatsa a anuntat ca in 30 mai, incepand cu ora 9.00, va declansa greva generala pe termen nelimitat.

In 12 mai, dupa greva de averitsment, sindicalistii au precizat ca, inca din august 2016, au trimis nenumarate memorii, inclusiv catre Presedintie, pentru a semnala problemele din sistem, cauzate de managementul defectuos, insa de atunci si pana cand au anuntat ca intrerup lucrul, "autoritatile au fost surde".

Directorul general al Romatsa, Valentin Cimpuieru, a declarat, dupa greva de avertisment, ca angajatii Romatsa nu vor intra in greva generala, pentru ca negocierile continua.

El a sustinut ca angajatii au sprijinul Ministerului Transporturilor pentru semnarea cat mai rapida a contractului colectiv de munca.

Controlorii de trafic aerian au fost, in 12 mai, intre orele 11.00 si 13.00, in greva de avertisment, nemultumiti ca nu a fost incheiat un nou contract colectiv de munca (CCM), desi negocierile se poarta din februarie 2016.