"Ieri, 05.02.2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos în sfârşit la licitaţie completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ. Proiectantul va avea la dispoziţie maxim 30 milioane lei şi 14 luni pentru actualizarea SF şi alte 4 de asistenţă tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări. Din păcate, nu este o veste bună, preţul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci, faţă de doar 30 milioane acum pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, aşa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul! Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluţii tehnice extrem de costisitoare. Cerem insistent optimizări de traseu şi structuri, cât şi implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate, fiindcă e prea scumpă", notează Asociaţia.

Potrivit sursei citate, în 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secţiuni ale Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Iaşi (311 km), iar în iunie 2014, din cele trei licitaţii demarate de CNAIR, doar una a fost finalizată, respectiv cea aferentă tronsonului Târgu Mureş - Ditrău, contractul fiind semnat cu Search Corporation, în mai 2015. La distanţă de trei ani, pe data de 19 ianuarie 2018, CNAIR a reziliat contractul.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat, marţi, 5 februarie, licitaţie pentru completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ. Proiectantul va avea la dispoziţie maxim 30 milioane lei şi 14 luni pentru actualizarea documentului respectiv şi alte patru luni de asistenţa tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentaţiei de lucrări.

Luni, Ministerul Transporturilor anunţa, într-un comunicat, că fondurile pentru elaborarea documentaţiilor tehnico-economice în ceea ce priveşte Autostrada Unirii, tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, vor fi incluse în bugetul pe 2019.

"Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR a transmis către Ministerul Transporturilor textul propus pentru a fi inclus ca articol distinct în Legea Bugetului de Stat pentru anul 2019, în vederea asigurării bugetului pe anul 2019 aferent elaborării documentaţiilor tehnico - economice pentru obiectul de investiţie Autostrada Unirii - tronsonul Târgu Mureş - Târgu Neamţ, care este repartizat astfel: credite de angajament 2019: 37.380 mii lei şi credite bugetare 2019: 9.309 mii lei", se arată în comunicat.

În prezent, CNAIR a finalizat documentaţia de atribuire aferentă licitării contractului de servicii privind completarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Târgu Neamţ. Aceasta a fost transmisă către ANAP în vederea analizării şi validării, urmând publicarea anunţului de participare.

Asociaţiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii A8 Iaşi - Târgu Mureş au solicitat preşedintelui Iohannis, la finele anului trecut, declararea acesteia drept "obiectiv de interes strategic naţional".

Reprezentanţii asociaţiilor "Împreună pentru A8", Pro Infrastructură", "Moldova vrea autostradă" au cerut, prin intermediul unei scrisori adresate preşedintelui României, Klaus Iohannis, în data de 19 decembrie 2018, să fie analizată în şedinţa CSAT "cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării studiilor de fezabilitate, la acest obiectiv de investiţii".

Recent, deputatul PSD,Silviu Macovei a susţinut recent că nu va vota proiectul de buget pentru anul 2019 dacă nu sunt prevăzuţi bani pentru Autostrada A8, Iaşi - Târgu Mureş sau Autostrada Unirii, cum mai este cunoscută.

Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, va costa 16,4 milioane de euro pe kilometru, cu un cost total de 5,1 miliarde de euro.