Oficialul Comisiei Europene, aflat in vizita in tara noastra, ne avertizeaza insa ca "Marea Neagra si Portul Constanta nu exista deloc pe harta transporturilor la sectiunea autostrazilor maritime si zona seamana mai degraba cu o gaura neagra".

Gazul lichefiat este folosit de sute de nave din Europa, pentru ca este mai ieftin si emisiile sunt cu aproape 30 % mai mici decat in cazul vapoarelor care utilizeaza combustibil clasic. Din acest motiv, tari precum Olanda, Franta, Turcia sau Grecia au construit terminale de gaz in port.

Si cum Romania inca nu are asa ceva, multe nave ne ocolesc.

Brian Simpson, reprezentantul Comisiei Europene, coordonator "'Motorways of the Sea, Comisia Europeana: "Suntem interesati in a vedea cum putem face legatura intre port, cale ferata si Dunare, in special. Vrem sa le interconectam astfel incat sa facem transportul posibil intre ele."

Administratia Portului Constanta a demarat un proiect pentru un terminal de gaz natural lichefiat, care va fi amplasat pe mal. In acest fel, vor putea alimenta si tir-urile sau autobuzele. Costurile ar putea depasi 60 de milioane de euro, bani pe care spera sa ii obtina de la Uniunea Europeana.

Dan Tivilichi, directorul general al CN APM Constanta: "Terminalul va fi situat in zona fluvio-maritima ca sa aiba acces in primul rand navele fluviale care o parte din ele au motorizare LNG si se tinde a se schimba toate motoarelor care vor circula pe Dunare cu motoare LNG."

De opt ani, ultimele nave ale flotei de stat, feriboturile Eforie si Mangalia, care apartin CFR Marfa, zac la mal. Pot incarca la bord 40 de tiruri sau 40 de vagoane. Dupa 1989, au navigat pe trei linii, doua cu Turcia si una cu Georgia. Rute considerate nerentabile, asa ca au fost trase pe dreapta. Acum se ia in calcul modernizarea lor, pentru ca s-ar putea face astfel legatura intre Georgia si Romania.

Mihut Craciun, directorul general al CFR Marfa: "Ele vor intra intr-un proiect pilot de modernizare si remotorizare pentru a satisaface aceasta nevoie de transport ferry peste Marea Neagra si a asigura necesarul volumului de marfa."

Proiectele propuse de Comisia Europeana pot reprezenta inceputul unei autostrazi maritime - gandita ca o alternativa pentru transportul terestru - care ar dezvolta noi rute intre Europa si Asia si ar facilita accesul la pietele comerciale.