Au trecut 12 ani de la debutul proiectului, în condițiile în care în colțuri îndepărtate ale lumii a fost nevoie de mai puțin timp pentru tunele de lungimi mai mari.

Licitațiile pentru metroul din Drumul Taberei au pornit în 2008, iar primele săpături în tunel cu „cârtițele”, care au fost folosite și la săparea Canalului Mânecii, au început în 2013. Șapte ani au tot săpat, dar cu multe întreruperi, din cauza tăierilor de buget, probleme juridice, infltrații de apă, prăbușiri ori fel și fel de alte incoveniente.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunţat luni că metroul din Drumul Taberei - Eroilor va fi dat în trafic cu călători începând de marţi.

"După ani de aşteptare, sunt bucuros să anunţ public că mâine, începând cu ora 12:00, magistrala de metrou M5 va fi dată în funcţiune. Ca să ajungem în această etapă nu a fost deloc uşor. A fost nevoie să depăşim, împreună cu colegii de la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi implicit cu cei de Metrorex SA, o serie de bariere, începând de la cele birocratice, la cele administrative. Astfel, astăzi, putem spune că povestea lucrărilor de la magistrala M5 s-a încheiat. Le mulţumesc tuturor celor care au contribuit la bucuria pe care o împărtăşim alături de toţi bucureştenii, şi nu numai!", a scris Bode, pe Faecbook.

Magistrala 5 este prima linie de metrou construită după 1989 în Romania. Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. În anul 2011 s-a semnat primul contract, cel pentru partea de structură, iar termenul era de 36 de luni. Dar, Magistrala M5 s-a confruntat cu probleme de avize, probleme de finanţare, probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

Linia de metrou din Drumul Taberei este una din cele mai moderne din Europa. Pentru că beneficiază de instalaţii noi, va permite circulaţia trenurilor şi la un interval de 90 de secunde. Pe noua linie de metrou vor circula 10 trenuri din actuala flota Metrorex. Alte 13 trenuri ar trebui cumpărate până în 2022, dacă licitaţiile nu se vor bloca aşa cum s-a mai întâmplat.

În luna iunie, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a cerut scuze bucureştenilor, în numele celor 17 miniştri ai Transporturilor, pentru faptul că Magistrala M5 nu va fi gata la data de 30 iunie, susținând că problemele sunt la centrala de ventilaţie şi la staţia de pompare a apei din infiltraţii.

Magistrala M5 de metrou, secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv staţia şi Depoul Valea Ialomiţei, este finanţată integral din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 - 2013, POIM 2014 - 2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Valoarea proiectului aprobat prin HG nr. 374/2019 este de aproape 3,224 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.