Compania de autostrazi a facut in perioada ianuarie-iulie plati totale de aproape 4 miliarde de lei (peste 950 de milioane de euro), astfel ca primele 50 de plati reprezinta aproape 95% din banii pe care CNADNR i-a platit in aceeasi perioada. Potrivit bugetului de venituri si cheltuieli pe 2011, institutia are la dispozitie anul acesta circa 8,2 miliarde de lei (aproape 2 miliarde de euro) pentru cheltuieli, astfel ca CNADNR mai are circa un miliard de euro de cheltuit anul acesta.

Cu un miliard de euro, cat a cheluit CNADNR in primele sapte luni, ar fi putut fi construiti intre 160 si 260 de kilometri de autostrazi, potrivit calculelor ZF care iau in considerare standardele de cost pentru constructia de astfel de drumuri. Potrivit acestor standarde de cost, pretul minimal pentru un kilometru de autostrada variaza intre 3,86 si 6,1 mil. euro, in functie de relieful pe care ar urma sa fie construit (ses, deal, munte).

ZF a solicitat CNADNR, in virtutea legii accesului liber la informatiilor publice, detalii despre modul in care a cheltuit banii pe care ii are la dispozitie, in contextul in care Ministerul Transporturilor s-a plans mereu ca nu are bani, desi anual CNADNR a avut pe mana 1,5-2 miliarde de euro.

Multe dintre companiile care au incasat bani in prima parte a anului, precum Euroconstruct Trading 98(controlata de Dan Besciu si Sorin Vulpescu), Straco Grup (fratii Horpos) sau Romstrade (Nelu Iordache) au primit milioane de euro doar pentru intretinerea autostrazilor si a drumurilor nationale.

Constructorul Spedition UMB, controlat de Dorinel Umbrarescu, a luat in perioada ianuarie-iulie 2011 cei mai multi bani de la CNADNR, peste 177 de milioane de euro, suma fiind cu 10% mai mare decat cifra de afaceri pe care compania a raportat-o in 2011. De altfel, Spedition UMB a fost in ultimul an unul dintre campionii contractelor cu statul, in conditiile in care a castigat proiecte de cel putin 488 de milioane de euro, fiind astfel unul dintre cei mai activi jucatori locali pe segmentul infrastructurii, potrivit unei analize ZF. Austriecii de la Strabag, care au incasat peste 100 de milioane de euro, dar si Romstrade, companie controlata de Nelu Iordache, care au primit de la CNADNR peste 70 de milioane de euro, completeaza podiumul celor mai mari plati.

Sume importante au incasat si italienii, fie ca vorbim de Astaldi, Tirena Scavi, Impresa Pizzarotti, Impregillo sau Itinera. De altfel, un semnal de buna cooperare cu italienii a fost dat in urma cu 10 ani, pe vremea cand primar al Capitalei era presedintele Traian Basescu. Atunci, Astaldi a castigat alaturi de spaniolii de la FCC Construccion contractul pentru constructia Pasajului Basarab, al carui cost final s-a ridicat la circa 240 de milioane de euro.

Din topul companiilor care au luat cei mai multi bani de la compania de autostrazi nu lipsesc nici ceilalti regi ai asfaltului, printre care si Costel Casuneanu, care a incasat prin firma PA&CO International circa 14 milioane de euro, sau Dan Besciu de la Euroconstruct Trading 98, care a primit aproape 20 de milioane de euro.

Citeste mai multe pe www.zf.ro