Aeroportul Central din Ciudad Real, de pilda, se afla la 150 de mile de Madrid. In vremurile sale bune, devenise un nod important pentru economia spaniola. Astazi insa, proiectul aminteste de caderea financiara pe care Spania a inregistrat-o din 2008 incoace.

„Constructia acestui aeroport, dar si altor locuri de genul asta, s-au dovedit pur si simplu inutile. Au fost multe la numar. Ele sunt responsabile de criza”, a declarat Pedro Almodovar pentru CNN. Almodovar se numara printre cei care au gasit o metoda de a folosi proiectul lasat de izbeliste, incepand cu aprilie 2012, data la care aeroportul a fost inchis oficial.

Sursa foto: Getty Images/Guliver

Regizorul a filmat ultima sa pelicula „I`m so excited” („Atat de entuziasmat”), pe pistele ramase libere de pe fostul Aeroport Central din Ciudad Real. In timpul zilei insa, divizia din Spania a producatorului nipon Lexus folosea, la randul sau, terenul gol pentru a promova ultimele autoturisme ziaristilor din tara.

“Sunt 4,5 kilometri de pista nefolosita – practic, cea mai lunga din Europa”, spune Jose Antonio Galve, PR Manager in cadrul Lexus Spania. “Te simti si ciudat cand te afli aici, pentru ca nu-ti da senzatia unui drum, nici nu-ti dai seama cand se termina. Ni s-a parut o oportunitate pe care am vrut s-o exploatam, a fost o experienta diferita de tot ce-am incercat pana acum”, adauga Galve.

Sursa foto: Getty Images/Guliver

Potrivit jurnalistilor americani, sunt sanse mici ca aeroportul sa-si amortizeze investitia care s-a ridicat la aproape un milliard de euro. Mai mult, costurile de intretinere sunt uriase. Directorul general al Consiliului de Administrare al
Aeroporturilor din Spania sustine ca desi o asemenea suprafata ar fi excelenta pentru organizarea unor curse de masini, de exemplu, nimeni nu-si va permite sa achizitioneze terenul, din cauza costurilor de intretinere.

Un exemplu asemanator il reprezinta si Aeroportul Brandenburg Willy Brandt, din Berlin. Constructia aerodromului a costat 4,2 miliarde de euro, dar n-a fost data in folosinta pana acum. La un an de la data la care ar fi trebuit sa se deschida, aeroportul este in continuare gol. Niciun pasager sau avion nu se gasesc in perimetrul sau, iar unii spun chiar ca abia in 2017 vor avea loc primele decolari, potrivit BBC. Pana atunci, insa, serveste ca loc de… plimbare pentru turistii curiosi.

Sursa foto: Getty Images/Guliver

Proiectul ar fi trebuit sa fie o realizare mareata pentru capitala Germaniei, un aeroport nou-nout care sa inlocuiasca terminalele invechite ale Berlinului, cu o cladire impozanta din sticla si otel, capabila sa gazduiasca peste 25 de milioane de pasageri in fiecare an si sa preia calatorii care prefera in prezent deplasarea cu trenul. Potrivit oficialilor companiei, de vina pentru amanarea inaugurarii e  sistemul de protectie defectuos. Altii sunt de parere ca problema este mult mai complicata de atat.

Asemenea aerogarii din Berlin exista si alte proiecte europene abandonate. De pilda, si Malmo, al treilea mare oras al Suediei, detine si el un aeroport „uitat de lume”. Fostul Bulltofta a fost rebranduit intr-un parc de distractii. Desi complexul a pastrat cateva dintre elementele sale aeronautice, putini locuitori isi amintesc ca acesta a fost, candva, un aeroport, sustine istoricul Anders Reisnert.

Totodata, Aeroport International Stapleton din Denver, Colorado a fost, candva, unul dintre cele mai aglomerate cinci hub-uri aeriene din Statele Unite. Asta pana sa fie inchis, in 1994. Astazi, fostul aerodrom a fost transformat intr-un ansamblu de locuinte. Proiectul nu este insa finalizat, fiind in derulare pana in 2025, cand va numara aproximativ 8.000 de locuinte, din care 5.000 au fost deja terminate si vandute.

Inainte si dupa proiectul imobiliar.