De la 1 ianuarie 2021, piaţa de electricitate va fi complet liberalizată, în conformitate cu legislaţia europeană.

Pentru a da posibilitatea clienţilor casnici care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate prin încheierea unor contracte concurenţiale, ANRE a impus obligaţii suplimentare furnizorilor de ultimă instanţă de a transmite clienţilor casnici informări care să cuprindă odată cu oferta pentru serviciul universal şi cel puţin o ofertă concurenţială, atât în cursul lunii decembrie 2020 cât şi în luna ianuarie 2021.

"În urma analizei ofertelor concurenţiale puse la dispoziţia clienţilor casnici de către furnizori prin intermediul comparatorului se constată că diferenţa între media primelor 10 oferte care nu conţin componenta fixă (lei/zi), ordonate după valoarea facturii la un consum mediu lunar de 100 kwh, aplicabile în anul 2021 şi media preţului din ofertele de serviciu universal este mai mică cu cca 6,7 lei (0,06 lei/KWH)", spun reprezentanţii reglementatorului.

Astfel, ANRE recomandă clienţilor casnici să aleagă ofertele concurenţiale, toţi clienţii casnici având dreptul să îşi schimbe furnizorul de energie electrică în luna ianuarie, precum şi pe tot parcursul anului 2021, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de maximum 21 de zile de la data solicitării.

"Reamintim că trecerea unui client casnic de la un furnizor de ultimă instanţă la un alt furnizor nu implică costuri suplimentare. Procesul de schimbare a furnizorului este simplu şi gratuit, nu implică modificări de ordin tehnic, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de declanşarea sau parcurgerea acestuia. Clienţii casnici au posibilitatea de a alege o ofertă concurenţială accesând ofertele disponibile pe paginile de internet ale tuturor furnizorilor", se mai arată în comunicat.

Pentru a da posibilitatea clientului final de a compara mai multe oferte în vederea adoptării unei decizii informate la momentul încheierii unui contract aferent furnizării energiei electrice în regim concurenţial, ANRE a pus la dispoziţie, pe pagina proprie de internet, o aplicaţie web denumită "Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice".

"Facem precizarea că furnizorii de energie electrică au obligaţia conform legii: să achiziţioneze energie electrică, astfel încât să asigure acoperirea consumului clienţilor lor, cu prioritate pentru clienţii beneficiari ai serviciului universal din portofoliul propriu; la cererea scrisă a unui client final, să comunice în scris, într-un interval de cel mult 15 zile lucrătoare, o ofertă privind condiţiile echitabile de furnizare a energiei electrice, care conţine, obligatoriu, preţul de furnizare, termenii de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare şi nu trebuie să utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare în relaţia cu clientul final, nerespectarea acestor obligaţii fiind sancţionată conform legii cu amendă între 5-10% din cifra de afaceri anuală", a mai transmis instituţia.

Chirițoiu: Monitorizarea pieţelor de energie electrică şi gaze naturale va continua în perioada următoare

Anterior, și Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, recomanda consumatorilor casnici de electricitate să încheie contracte pe piaţa concurenţială, fie cu actualul furnizor, fie cu altul, pentru a beneficia de condiţii mai avantajoase.

"Odată cu liberalizarea activităţii de furnizare a energiei electrice către clienţii casnici, este foarte important ca toţi consumatorii să încheie contracte pe piaţa concurenţială, fie cu furnizorul actual, fie cu alt furnizor. Consumatorilor casnici care nu optează pentru o ofertă concurenţială li se va furniza în continuare energie electrică, în regim de serviciu universal, în condiţii care ar putea fi însă mai puţin avantajoase decât cele din ofertele concurenţiale", a spus Chiriţoiu, potrivit Agerpres.

Acesta a dat exemplul facturilor la gaze, care au scăzut pentru cei care au încheiat contracte noi.

"Vă amintiţi că în iulie, când s-a liberalizat activitatea de furnizare a gazelor naturale către clienţii casnici, am atras atenţia că se pot plăti facturi mai mici cu până la 150 lei pe lună de iarnă în cazul în care consumatorii casnici schimbă furnizorul sau contractul. Similar este şi pe piaţa energiei electrice: consumatorii trebuie să se informeze, să compare preţurile şi condiţiile contractuale ofertelor concurenţiale şi să aleagă oferta pe care o consideră a fi cea mai bună", a explicat șeful Concurenţei.

Acesta a mai spus că reprezentanţii instituţiei pe care o conduce vor fi foarte atenţi la modul în care decurge procesul de liberalizare, astfel încât să preîntâmpine eventuale acţiuni de blocare a migraţiei clienţilor către alţi furnizori.

"Acţiunile de monitorizare a pieţelor de energie electrică şi gaze naturale vor continua în perioada următoare şi vom interveni prin utilizarea tuturor instrumentelor legale pe care le avem la dispoziţie, în principal prin investigarea cazurilor de abuz de poziţie dominantă şi a înţelegerilor anticoncurenţiale. De asemenea, vom continua colaborarea cu Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pentru a preîntâmpina eventualele comportamente incorecte ale furnizorilor de energie electrică", a completat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Prețurile cresc cu până la 26%, pe actualele contracte

De la 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică va fi complet liberalizată, iar ANRE nu va mai stabili preţurile pentru consumatorii casnici, acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se vor numi preţuri de serviciu universal.

Consumatorii fie rămân cu actualele contracte, la preţuri de serviciu universal, care cresc cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă.

Potrivit calculelor Asociaţiei Energia Inteligentă, pe baza datelor din comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE, cel mai mult se va scumpi electricitatea pentru clienţii casnici ai Enel Distribuţie Banat, respectiv cu 26%. Urmează Enel Distribuţie Muntenia (inclusiv Capitala), unde electricitatea se va scumpi cu 23%, Enel Distribuţie Dobrogea, cu scumpiri de 18%, Electrica Transilvania Sud şi CEZ Distribuţie, cu 17% fiecare.

La clienţii Electrica Muntenia Nord, preţul creşte cu 15%, la Electrica Transilvania Nord, cu 14%, iar la E.ON Distribuţie, cu 13%.

Aceste preţuri sunt cele mai mari din piaţă şi, în opinia Asociaţiei Energia Inteligentă, vinovată pentru situaţia creată este Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) care nici nu a informat consumatorii că piaţa urmează să fie liberalizată, dar nici nu a pregătit optim procesul din punctul de vedere al legislaţiei secundare.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a scris marţi, pe Facebook, că va solicita Consiliului Concurenţei să verifice preţurile la energie de pe piaţa pentru serviciul universal, care i se par mărite artificial.

"De la 1 ianuarie, toţi clienţii din piaţa reglementată trec automat în piaţa serviciului universal. După părerea mea, furnizorii au abuzat de acest lucru şi au impus un preţ în serviciul universal mai mare decât cel din piaţa concurenţială. Vorbim de preţuri mai mari şi cu 25%. Acest preţ al serviciului universal nu va rămâne aşa, am discutat cu preşedintele Consiliului Concurenţei şi voi solicita în scris să verifice cum au fost făcute aceste preţuri, care mi se par a fi artificial mărite. Poate sunt oameni mai conservatori, nu vor să se mute acum, iar aceasta nu este o practică concurenţială corectă", a postat ministrul.

Cu o zi înainte, luni, Popescu a sfătuit consumatorii casnici de electricitate să încheie noi contracte pe piaţa liberă, unde găsesc preţuri mai mici decât ar plăti dacă rămân cu vechile contracte de la 1 ianuarie.

La rândul său, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), a afirmat că energia electrică va fi, de acum înainte, mai ieftină pe piaţa liberă decât pe cea de serviciu universal, astfel că oamenii ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa liberă dacă vor preţuri mai mici.

"Categoric, de acum încolo şi asta e normalitatea, preţurile din piaţa concurenţială vor fi mai mici decât preţurile de serviciu universal. Îi sfătuiesc pe toţi consumatorii să caute oferte şi cel mai la îndemână instrument este comparatorul de preţuri de pe site-ul ANRE şi aplicaţia pentru telefoanele mobile", a subliniat Bege.