Inspectorii au descoperit că prețurile din România, sunt mai mari decât cele medii din Uniunea Europeană, lucru anormal, spun aceștia, având în vedere, că avem resurse de petrol proprii.

Comparativ cu luna februarie, preţul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 13%, adică 33 lei în plus pentru un plin de 50 de litri. Preţul motorinei este cu 7% mai mare, aşa că plinul costa mai mult cu 20 de lei faţă de acum 3 luni. Consiliul Concurentei a analizat piaţa şi vrea să propună măsuri care să scadă preţurile.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: “Sunt mici diferenţe între ţări şi la noi este undeva 2-3% peste media Europei. Deci noi asta vrem să vedem de ce suntem peste şi cum am putea să coborâm să ne apropiem şi mai mult de medie.”

Concret, preţul benzinei este de 1 euro şi 18 cenţi cu tot cu taxe, peste preţurile din Polonia şi Bulgaria şi aproape de cele din Austria - ţară fără nicio exploatare de petrol. La motorină stăm chiar mai rău, i-am întrecut şi pe cehi, lituanieni şi luxemburghezi, şi avem acelaşi tarif ca în Austria. Cum poate fi scăzut preţul?

Bogdan Chiriţoiu: “Problema structurală a pieţei noastre, că aşa e ea, de când am privatizat Petromul. Petromul are cam jumătate din piaţă, deci nu este o concurenţă cum avem în electricitate. Recomandările pe care o să le facem, clar vor fi recomandări, au în vedere în ce fel putem să facilităm intrarea altor jucători în piaţă, cum putem face să echilibrăm cumva cotele de piaţă, da? Să vedem o pondere mai mică a Petromului şi o pondere mai mare a altora”.

Piaţa de carburanţi are este formată în principal, din OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, SOCAR şi Gazprom.

Bogdan Chiriţoiu: “Petrom e adevărat, e cel care orientează preţurile, dar nu este cel mai scump. Avem branduri, inclusiv OMV-ul care e al lor, dar şi alte branduri care sunt mai scumpe decât Petromul”.

O altă modalitate de scădere a preţurilor ar fi reducerea taxării. Preţul fără taxe este de 2,3 lei pe litru, restul de 54% sunt taxe impuse de Guvern.