Dependenta fata de aplicatiile computerizate, precum editoarele de texte care verifica greselile de punctuatie si ortografie, au facut ca oamenii sa nu mai stie sa redacteze nici macar o scrisoare simpla, arata un studiu publicat de Debrett’s.

Telefoanele mobile, in special, sunt invinuite poarta vina pentru faptul ca britanicii au uitat de bunele maniere pentru care erau recunoscuti si cele mai de baza abilitati de interactiune sociala.

Cei care se complac peste masura in asemenea activitati tehnologice, risca sa isi puna in pericol inclusiv cariera. Ei nu mai reusesc sa faca fata unui interviu pentru job sau sa sustina o prezentare de afaceri in fata unui grup.

Debrett’s este recunoscut pentru expertiza sa in domeniul aristocratiei britanice si a studiului bunelor maniere. Grupul ofera cursuri speciale de instruire pentru tineri, prin care doreste sa le redea acestora increderea ca se pot descurca in cazul unei comunicari reale, fata in fata.

S-au facut inclusiv sondaje si interviuri detaliate cu directori de companii, cu rezultate destul de interesante. Aproape 8 oameni din 10 raspundeau ca deprinderile sociale de baza au disparut aproape complet in ultimii 20 de ani, in timp ce trei sferturi din cei intervievati au fost de parere ca tabletele si telefoanele mobile incurajeaza lipsa de politete.

Fenomenul este atat de raspandit, incat a primit inclusiv un nume propriu. Phubbing (de la phone snubbing) descrie situatia in care oamenii isi verifica e-mailurile sau raspund la mesajele text, ignorandu-si partenerul de discutie alaturi de care se afla in acel moment.

In plus, doua treimi dintre cei chestionati s-au declarat convinsi ca faptul ca ne bazam pe comunicarea online ne face sa nu mai fim in stare sa cream relatii normale. Iar angajatorii recunosc ca pun mai mare pret pe abilitatile sociale decat pe meritele recunoscute academic.

Directorii care au participat la discutii s-au plans ca una dintre cele mai mari probleme este frecventa cu care angajatii isi verifica paginile de Facebook sau Twitter in timpul serviciului. O parte dintre ei au descris abilitatile de redactare ale staff-ului ca fiind de-a dreptul “groaznice”.

“Manierele britanicilor erau candva renumite in toata lumea, dar cercetatorii demonstreaza in prezent ca tehnologia moderna ameninta toate aceste lucruri. Dezvoltarea si mentinerea atat bunelor maniere, cat si a unui nivel inalt de aptitudini in sferele sociale si profesionale este esential pentru asigurarea succesului la locul de munca si in viata de zi cu zi. Asa ca, in lumina ultimelor descoperiri si a cererii in crestere din partea generatiilor mai tinere, suntem incantati sa putem oferi programe de training, create special pentru cei cu varsta de pana in 30 de ani”, a spus Louise Ruell, director al programului de educatie din cadrul Debrett’s.