Gyorgy Abran, director comercial al operatorului low-cost Wizz Air, a vorbit intr-un interviu acordat incont.ro despre planurile companiei in urmatorii doi ani. Potrivit lui Abran, piata romaneasca este destul de importanta pentru businessul Wizz Air, motiv pentru care compania este interesata sa-si extinda operatiunile si pe alte aeroporturi din tara, dar si din Europa.

Operatorul low-cost nu are curse interne in Romania pentru ca acestea nu sunt profitabile (eficiente). “Businessul nostru functioneaza eficient pentru zboruri mai lungi de o ora. Pe distante scurte, pentru frecvente mai mari de rute domestice, un tip mai mic de aeronava este mult mai eficient”, a explicat Abran.

In ceea ce priveste destinatii precum Rusia, Georgia, Armenia sau Azerbaidjan ori tarile nordice, directorul Wizz afirma ca statele din afara Uniunii Europene prezinta diverse restrictii bilaterale, fiind mai greu de accesat, dar ca nu scoate din discutie aceste posibilitati. „Evaluam toate optiunile din Europa largita”, a spus Gyorgy Abran.

Care sunt cele mai solicitate rute din Europa si cum se justifica reprezentantii Wizz Air cu privire la investigatia Comisiei Europene in legatura cu ajutorul de stat pentru companiile de transport aerian din Romania, scandal dezbatut pe larg la sfarsitul anului trecut, in urma caruia CE a decis sa examineze acordurile incheiate intre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, cititi in interviul de mai jos.

Reporter: Anul trecut, ati depasit pentru prima data compania de stat Tarom, pe segmentul traficului de pasageri. La nivel european v-au ales ca operator de zbor peste 11 milioane de calatori, reprezentand o crestere anuala de 15%. Ce inseamna sa manageriezi o companie low-cost pe o piata atat de competitiva?

Gyorgy Abran: Operatiunile Wizz Air au crescut constant operatiunile din Europa si cu atat mai mult in Romania. Pentru a inregistra rezultate atat de bune avem nevoi de un control strans al costurilor, pastrand competivitatea preturilor si a orientarii catre client.

Succesul modelului de business ultra low cost Wizz Air este datorat unor factori cheie precum: flota tanara, moderna, compusa din aeronave noi Airbus A320, dotate cu cea mai noua tehnologie (economice, moderne, sigure, mentenanta ieftina) si cu rata crescuta de utilizare, sistem aproape exclusiv online de rezervari disponibil 24/7, usor de utilizat, aeroporturi secundare pentru operatiuni mai eficiente si bineinteles o echipa foarte bine pregatita care sa deserveasca un numar mare de pasageri.

Suntem foarte bucurosi ca modelul nostru de business si-a demonstrat eficienta in Romania, Wizz Air devenind cea mai mare linie aeriana in 2011, depasind Tarom.

Reporter: Care sunt planurile pentru 2012 si 2013? Aveti in vedere destinatii noi din orasele din Romania? Dar deschiderea altor baze operationale in tara noastra? Cum priviti eventuale baze in Constanta, Iasi sau Sibiu?

Gyorgy Abran: Wizz Air ramane dedicata pietei din Romania. Deja am anuntat cea de-a sasea aeronava ce va fi alocata bazei din Bucuresti, mutata la sfarsitul lunii martie de pe Baneasa pe Otopeni. Desi aceasta mutare pe un aeroport cu taxe mai mari nu a fost alegerea noastra, lipsa restrictiilor de zbor ne-a permis lansarea de noi rute. Recent am adaugat rute de la Bucuresti spre Palma de Mallorca, Verona, Budapesta si Memmingen si am crescut frecventele pe alte zboruri. Suntem mereu in cautare de noi oportunitati, ne aflam in discutii cu mai multe aeroporturi, inclusiv din Romania. La acest moment este prea devreme sa spunem care din aceste aeroporturi vor deveni aeroporturi Wizz Air, dar in general de ei depinde cel mai mult.  

Reporter: Nu operati intern pe teritoriul Romaniei. Care este motivul?

Gyorgy Abran: Businessul nostru functioneaza eficient pentru zboruri mai lungi de o ora. Pe distante scurte, pentru frecvente mai mari de rute domestice, un tip mai mic de aeronava este mult mai eficient. Cu toate acestea, suntem increzatori ca tarile din estul Europei se vor dezvolta in viitor, iar traficul crescut pe rutele interne va fi suficient pentru tipul nostru de aeronave.

Reporter: Nu aveti disponibila nicio ruta spre Rusia, Georgia, Armenia sau Azerbaijan si foarte putine spre tarile nordice (de pilda, Finlanda). Nu este piata de Est si Sud-Est atractiva pentru targetul Wizz Air sau nu este rentabila din punct de vedere al afacerii? Sunt tarile nordice destinatii prea scumpe pentru romani?

Gyorgy Abran: Majoritatea destinatiilor nordice din Scandinavia sunt operate de la bazele noastre din Polonia, dar putem avea pe viitor conexiuni directe din Romania. Tarile mentionate din afara Uniunii Europene sunt subiectul unor restrictii bilaterale, fiind indepartate si geografic, astfel ca sunt mai greu de accesat, dar evaluam toate optiunile din Europa largita.

Reporter: Care este, in prezent, cea mai solicitata ruta din portofoliul Wizz Air si ce o face sa fie atat de aglomerata? (Romania si extern) Dar cea mai profitabila?

Gyorgy Abran: Luand in considerare fluxul de trafic din si spre Romania, putem spune ca destinatiile ca Roma, Milano, Venetia sau Madrid, Barcelona sunt cele mai populare in randul pasagerilor. Si Londra Luton este o destinatie preferata de la toate bazele romanesti. Orasele mari din vestul Europei sunt destinatii atractive pentru turismul de tip city-break, de business sau pentru traficul etnic. De asemenea avem succes si pe piete mai mici ca Bari, Zaragoza, Forli-Bologna, destinatii care n-au fost deservite anteriorii venirii Wizz Air.

Reporter: Cei mai multi pasageri marturisesc ca prefera low-costul din motive financiare. Preturile biletelor sunt mai accesibile decat cele practicate de companiile de linie. Insa la„biletele chele” incep sa se adauge, pe parcursul rezervarii, diverse taxe, unele obligatorii, altele optionale, cum ar fi: taxe guvernamentale, taxe de aeroport, taxe de rezervare, taxe de bagaje (optionale), taxe de rezervare a locului, taxe de asigurare pentru intarziere, anulare, pierdere sau ratacire a bagajelor, taxe pentru ulterioare modificari de nume, loc, data etc., taxe de imbarcare rapida. Pretul final ajunge sa se dubleze, uneori chiar mai mult decat atat. Din ce motive anumite taxe nu sunt incluse in pretul biletului?

Gyorgy Abran: In primul rand as vrea sa mentionez ca pretul biletelor noastre, chiar cu toate serviciile optionale incluse, este mai mic decat biletul unei linii aeriene traditionale. In al doilea rand, modelul de business ultra low-cost permite pasagerilor sa-si personalizeze serviciile de care au nevoie. Unii pasageri vor doar sa ajunga de la A la B la preturi scazute. Alti pasageri aleg servicii avantajoase pentru a avea o calatorie mai placuta. Avem o gama larga de servicii ce pot fi utilizate, de la bagaje extra pana la bilete flexibile, imbarcare prioritara si loc mai mult la picioare, dar si altele.

Reporter: Planuiti eventuale schimbari in interiorul aeronavelor Wizz Air? Ma refer la eventuale imbunatatiri ale aeronavelor, suplimentarea numarului de scaune si a confortului pasagerilor, servicii gratuite de masa si bauturi care sa intre in costul biletului etc.

Gyorgy Abran: Aeronavele Airbus A320 de 180 de locuri s-au demonstrat a fi ideale pentru operatiunile noastre. Nu consideram ca ar trebui sa schimbam configurarea locurilor.

Reporter: Cat cheltuieste, in medie, pasagerul Wizz Air, pentru o cursa?

Gyorgy Abran: Pasagerii pot alege cat de mult vor sa cheltuiasca pe diferite servicii de calatorie. Sumele pot diferi de la o ruta la alta.  

Reporter: La inceputul lunii acesteia, operatorul aerian de stat ungar Malev a intrat in faliment, iar toate avioanele acestuia au fost retinute la sol. Cum influenteaza acest lucru activitatea Wizz Air? Sperati la o crestere a cotei de piata in Ungaria? Ati avut o oferta speciala destinata pasagerilor vizati de suspendarea operatiunilor Malev.

Gyorgy Abran: Falimentul Malev este un exemplul clar ca acele companii care nu au un model de business sanatos si nu se ajusteaza la mediul economic nu vor supravietui pe piata. Deja am anuntat noi cresteri ale bazei din Budapesta, adaugand doua noi aeronave si lansand noi rute, inclusiv de la Bucuresti spre Budapesta. Cota noastra de piata Wizz Air va creste cu siguranta, chiar daca vor patrunde pe piata si alte companii.

Reporter: Ati mutat cursele pe Aeroportul International Henri incepand cu 25 martie, odata cu deschiderea sezonului de vara. Ati sustinut ca veti mari tarifele, in medie, cu 6 euro pe bilet.

Gyorgy Abran: Mutarea zborurilor pe Otopeni incepand cu 25 martie a fortat toate liniile aeriene sa mareasca pretul biletelor, din cauza taxelor mai mari de aeroport. Cu toate acestea, toate taxele sunt incluse in tarifele comunicate de Wizz Air, astfel ca pasagerii stiu intotdeauna pretul total pe care trebuie sa-l plateasca pentru a calatori, indiferent de cat ne va tarifa aeroportul pentru a oper. Vom oferi in continuare cele mai mici preturi de pe piata, chiar si de pe Otopeni.

Reporter: Cum comentati investigatia Comisiei Europene in legatura cu ajutorul de stat pentru companiile de transport aerian din Romania? CE examineaza acordurile incheiate intre aeroportul din Timisoara si Wizz Air.


Gyorgy Abran:
In urma notificarilor Comisiei Europene, noi am facut o prezentare detaliata atat a aspectelor economice, cat si a celor legale ale contractului. Sustinuti de analizele expertilor economici, ramanem convinsi ca nu se poate vorbi despre un ajutor de stat. Contractul incheiat este in deplina concordanta cu principiile investitorului de piata, fiind o tranzactie comerciala obisnuita care ofera beneficii substantiale pentru publicul calator.  

Compania ungara Wizz Air este prezenta pe piata europeana de aproape opt ani . Operatorul low-cost a operat pentru prima data din Katowice pe 18 mai 2004. La ora actuala, flota companiei este alcatuita din 35 aeronave Airbus A320, care opereaza de la 15 baze aflate in Polonia, Ungaria, Bulgaria, Romania, Ucraina, Cehia, Serbia si Lituania.

In ultimele 12 luni, Wizz Air a transportat peste 11 milioane de calatori, cu 22% mai mult fata de 2010.

In acest an, in Romania operatorul va numara o flota de 10 avioane A320, ce vor opera de la cele 4 baze: Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara si Targu-Mures, acestea reprezentand o investitie de aproximativ jumatate de miliard de euro.

Ce spune Blue Air despre industria aeriana din Romania

Cum ataca Blue Air piata romaneasca, principalul competitor al Wizz, si ce spun reprezentantii celui de-al treilea operator de zbor (dupa numarul de pasageri) din Romania despre problemele financiare cu care s-au confruntat in ultimii ani, veti citi curand, intr-un interviu acordat de CEO-ul Blue, Sherif Ussama, pentru incont.ro.