Dana Cortina nu se considera o femeie intr-o lume a barbatilor, ci mai degraba un om cu putere intr-o industrie puternica. A intrat in companie inca de la venirea ei in Romania, pe pozitia de manager de proiect. A ajuns ulterior director executiv in retail si apoi director general.    

Daca vrei, poti sa simti in orice moment ca traiesti intr-o lume a barbatilor. Eu nu am gandit asa si asta m-a ajutat pentru ca mi-a placut ceea ce am facut. Este un dar de la Dumnezeu sa poti sa construiesti o firma de la zero, putini au aceasta sansa. La fel cum cred ca si criza prin care trecem si lectiile pe care le invatam in aceasta perioada sunt incredibil de benefice profesional - inveti lucruri noi, ai alte posibilitati si iti setezi perspective noi”, a povestit Dana Cortina, intr-un interviu acordat incont.ro.    

Absolventa a Institutului Politehnic din Bucuresti, specializarea masini Termice si Motoare, Dana Cortina a plecat in Austria prin casatorie, unde a lucrat pentru Daewoo Motors pentru trei ani de zile.    

Nu vreau sa spun ca am ajuns din intamplare unde sunt, dar sigur nu am avut un plan bine conturat. Pe vremea aceea existau trei posibilitati de cariera: profesor, medic si inginer. Am ales inginer de masini, pentru ca asta am simtit ca mi se potriveste mai bine, neexistand prea multe optiuni”, isi aminteste directorul general Porsche Inter Auto Romania.    

S-a angajat la Porsche dupa ce a citit un anunt in ziar

Dupa trei ani la Daewoo Motors in Austria a citit intr-o revista ca Porsche deschide in Romania o firma de distributie a produselor Volkswagen, pentru care aveau nevoie de un manager de proiect. “Am trimis o aplicatie in orb, cum se spune, fara sa cunosc pe nimeni si fara ca pozitia sa fie anuntata oficial. A fost de bun augur, pentru ca ei cautau un om din afara, dar faptul ca proveneam din Romania a fost un avantaj. Asa am revenit in tara si am fost omul de legatura intre Salzburg si firma nou infiintata, incepand din martie 1998.”    

In Romania a luat totul de la zero, de la infiintarea firmei, urmand treptat pasii pentru dezvoltarea ei. “Totul era nou, de la obtinerea unei stampile si pana la nivelul de dezvoltare al tarii. Era perioada in care inca se platea vama la masini, trebuiau rezolvate problemele de logistica, erau foarte multe de pus pe roate”, explica Dana Cortina.  

M-am casatorit din dragoste si nu aveam planuri mari in cariera. Ma si vedeam intr-o rochie de-aia austriaca, stand acasa si asteptandu-mi sotul.

Se autocaracterizeaza ca fiind foarte determinata si asa explica si succesul pe care l-a avut in viata profesionala.

M-am casatorit din dragoste si nu aveam planuri mari in cariera. Ma si vedeam intr-o rochie de-aia austriaca, stand acasa si asteptandu-mi sotul. Dar pofta a venit mancand si pentru ca mi-a placut ceea ce faceam, am incercat sa fac totul sa iasa bine, pentru ca atunci cand imi pun ceva in cap sunt foarte hotarata sa reusesc si sa duc lucrurile pana la capat. Respect oamenii cu care lucrez, respect compania si atata vreme cat sunt acolo respect ceea ce se intampla”, explica Dana Cortina.    

Ascensiunea in cariera nu vine fara sacrificii, important este sa gasesti echilibrul si sa incerci sa sacrifici cat mai putin, este de parere femeia de afaceri.

“Nu poti sa primesti ceva fara sa dai. Dau in continuare o parte din viata privata, pe care trebuie sa o gestionez mai bine. Sacrificiul cel mai mare este atunci cand trebuie sa plec pentru o saptamana si sa imi las copiii, mai ales cand au niste fete care stiu sa para disperate cand ies pe usa. Mai pierd cate o serbare, cate un Craciun, dar ma straduiesc sa nu pierd momente unice.”   

Cu cat urci mai sus, aerul este mai rarefiat. Oamenii se indeparteaza, tu ramai mai singur, esti mult mai atent cu cine vorbesti, ce vorbesti, esti mult mai precaut si iti poti pierde increderea in oameni”, a mai spus Dana Cortina.

"Romanii care isi iau Porsche cumpara o poveste, un stil de viata"  

Porivit directorului general al Porsche Inter Auto Romania, romanii cheltuiesc in medie 80.000-100.000 pe o masina de lux, iar cei care cumpara sunt, in general, antreprenori care si-au pus pe picioare propriile afaceri “curat si frumos construite”, “oameni interesanti” care au ajuns la un anumit nivel si care vor ceva special.    

Cei care prefera Porsche au o legatura cu ea, au o poveste, o traditie in spate. Nicio alta marca nu are aceasta parte emotionala atat de puternica. La banii astia, iti poti cumpara orice, dar in cazul Porsche este chestiune de identificare cu brandul, pentru ca a reusit sa creeze o poveste. Nu este vorba despre faptul ca iti doresti masina, ci ca vrei sa fii parte din poveste. Tu cumperi un stil de viata, te identifici cu ceilalti posesori, exista o lume Porsche, un club al celor care detin Porsche” explica Dana Cortina pasiunile pe care le starneste brandul de lux in randul clientilor sai.   

Sefa Porsche Inter Auto Romania confirma legenda potrivit careia in anii 2003-2007 romanii isi cumparau Porsche cu bani gheata, situatie pe care o explica prin boomul imobiliar si prin apetenta pentru proprietate.    

“Era perioada boomului imobiliar, banii se faceau usor si se tineau in portofel, nu se apela foarte mult la banci. Apoi, noi romanii avem un sentiment al proprietatii foarte puternic. La momentul respectiv, nimeni nu voia sa-si cumpere in rate sau in leasing, toti preferau proprietatea”, a spus ea.    

Piata de lux din Romania o sa reziste intotdeauna. Oamenii de afaceri, care au fost in expectativa pana acum, si-au deschis punga.

In acelasi timp, in perioada de maxima crestere economica, romanii cumparau masini foarte bine echipate si cu motoare mai mari decat in tarile vestice.    

La noi exista aceasta mentalitate: masina inaintea casei. Masina trebuia sa fie cea mai mare, cu motor mare si, in consecinta, cu consum mare. La noi s-au vandut intodeauna masinile cu capacitatea cilindrica cea mai mare si cel mai bine echipate. Strainii preferau modelele combi, la noi fiecare membru al familiei avea masina lui.”  

In perioada de boom imobiliar, romanii isi cumparau masini de lux cu banii jos

Criza declansata in 2008 a schimbat radical comportamentul proprietarilor de masini, iar dupa o perioada in care piata a fost inghetata, interesul romanilor pentru masini a inceput sa creasca din nou. “Diferenta este ca acum sunt mult mai atenti la ce cumpara, la motorizare, si nu mai doteaza masinile decat cu strictul necesar”, a mai spus Cortina.    

Comparativ cu 2007, cel mai bun an al companiei de cand a intrat in Romania si cand a atins o cifra de afaceri de 250 de milioane de euro, asteptarile pentru 2013 sunt la jumatate. In ceea ce priveste cota de piata, aceasta s-a dublat in cei cinci ani. Astfel, daca in 2007, cota de piata era de 3,3%, in 2013, indicatorul a ajuns la 7%.

Pentru Romania, nu ma surprinde, piata de lux o sa reziste intotdeauna. Oamenii de afaceri, care au fost in expectativa pana acum, si-au deschis punga si incepe sa se creeze o stare de spirit pozitiva”, spune femeia de afaceri. Potrivit acesteia, compania a vandut in 2013, 60 de masini de lux noi, la care se adauga si cele la mana a doua, vandute de o divizie separata a grupului Porsche.   

Noi ne-am miscat mai bine pe piata, in criza. Este clar ca si noi am scazut, dar nu la fel de mult ca ceilalti. Nici pentru urmatoarea perioada lucrurile nu stau cu mult mai bine, m-as bucura daca in urmatorii doi ani n-am mai scadea. Volkswagen va ramane, fara indoiala, numarul 1 mondial, dar pentru Europa nu se intrevede o revigorare puternica prea curand”, previzioneaza Dana Cortina. 

Potrivit acesteia, desi piata auto nu va reveni foarte curand la valorile de dinainte de 2008, criza economica a adus oarecum lucrurile la normal. “In perioada de boom am avut rezultate extraordinare, dar care erau greu de explicat. Cred ca acum se face o corelatie corecta intre veniturile clientilor si grupele de motorizare. Si modelul de business s-a schimbat si in toti acesti ultimi ani am invatat ca nu poti sa-ti mai faci strategii de business pe cativa ani, acum poti sa previzionezi lucrurile pe cel mult o luna”, a mai spus directorul general al Porsche Inter Auto Romania.