Desi atat retailerii cat si dezvoltatorii imobiliari afirma ca relatiile dintre cele doua parti au ajuns la un alt nivel si ca nu mai exista o pozitie de forta in negocieri, din declaratiile lor reiese ca si unii si altii cauta inca vinovatii pentru traficul si vanzarile reduse in anumite proiecte din Bucuresti si provincie, informeaza Mediafax.

"S-a modificat foarte mult abordarea relatiilor dintre retaileri si dezvoltatori, in sensul s-a trecut de la o relatie in care o anumita parte impunea anumite reguli, la o relatie de parteneriat (...) Retailerii investesc multi bani pentru a deschide magazine, dezvoltatorii investesc si ei. Trebuie sa ne intalnim, retaileri si dezvoltatori, sa discutam despre bani. Sa vedem care este pretul pe care noi suntem dispusi sa il acceptam si care este pretul pe care retailerii sunt dispusi sa-l plateasca. Daca nu ajungem la o intelegere vom ramane la stadiul de semnari de contracte pe capota masinii", a declarat Tatian Diaconu, managing director Immochan Romania, la Business Club, organizat de Business Magazin, in parteneriat cu Flanco si DTZ Echinox.

Seful Marks&Spencer: "Pretul trebuie sa asigure un minim de castig pentru dezvoltatori si retaileri"

Sorin Stancu, contry manager Marks &Spencer, a aratat ca pretul corect trebuie sa reprezinte un echilibru intre castigurile celor doua parti.

"Pretul trebuie sa asigure un minim de castig pentru dezvoltatori si un minim de castig pentru retaileri, doar atunci vom avea parteneriat (...) Sunt proiecte care nu genereaza insa acest minim de profit (...) Cifrele arata insa ca exista potential in Romania. Din punct de vedere al locatiei, al dimensiunii spatiului nu gasim insa proiectul potrivit. Planurile pe trei ani sunt integral decalate din acest motiv. Asta nu inseamna sa construim oriunde", a spus Stancu.

Retailerii sunt nemultumiti de nivelul chiriilor, dar mai ales de costurile pe care trebuie sa le suporte pentru intretinerea centrului comercial, aratand ca proprietarii de mall-uri nu au facut eforturi pentru a reduce anumite costuri de operare a proiectelor.

"Retailerii nu ar fi supravietuit, iar altii chiar nu au reusit acest lucru, daca nu ar fi modificat componenta costurilor. Am vrea sa vedem acest lucru si la proprietarii de centre comerciale, sa scada costurile de operare. Nu cunosc niciun centru comercial care sa isi reduca costurile de operare", a adaugat Stancu.

Directorul Kenvelo: "Mall-urile sunt dependente de marile branduri"

Aceeasi problema a fost semnalata si de Philippe Besadoux, directorul executiv al Kenvelo Romania, apreciind ca nivelul costurilor de intretinere, mentenanta, etc pe care trebuie sa-l plateasca in unele proiecte este egal sau mai mare decat chiria perceputa pentru acel spatiu.

"De ce trebuie sa platesc atat de mult? Nu vreau sa finantez managementul managementului managementului, trebuie sa impartim aceste costuri", a explicat Besadoux.

Retailerii spun ca sunt dispusi sa suporte aceste costuri pentru proiectele profitabile si care le aduc vanzari, dar mai putin pentru centrele comerciale cu probleme de trafic.

In acelasi timp, reprezentantii companiilor de retail reproseaza dezvoltatorilor de mall-uri ca in dorinta de a atrage anumite branduri ofera acestora o serie de facilitati, implicand costuri ridicate si care de cele mai multe ori sunt recuperate de la ceilalti retaileri.

"Mall-urile sunt dependente de marile branduri si acesta este rezultatul managementului prost de dinainte de criza. Trebuie rupta aceasta dependenta. Trebuie sa ne oprim din dezvoltarea de noi proiecte. Nu inteleg de ce au fost dezvoltate anumite mall-uri. Unele orase au prea multe, altele au prea putine. In unele chiar daca aducem cel mai bun brand, daca nu ai trafic nu merge, nu poti sa inventezi. Trebuie sa intelegem - clientul este rege, iar daca nu are bani, nu ai vanzari. Nu este nevoie de alte mall-uri, de ce sa construim altele cand sunt locuri in cele existente in care sunt spatii goale? S-au anuntat Mega Mall si Parklake, avem clienti pentru aceste mall-uri?", a afirmat Besadoux.

Reprezentant Plaza Centers: "Nu poti face bani in Romania'

Ideea a fost sustinuta si de reprezentantul Plaza Centers, care a declarat ca desi compania israeliana detine mai multe terenuri in Romania, calculele de pana acum arata ca nu acestea nu vor aduce bani.

"Nu poti face bani in Romania. Nu inteleg cine face bani? Fac mall-urile bani, face Inditex (unul dintre cei mai importanti retaileri din Romania, n.r.) bani? Face H&M bani? Toti retailerii care vor spatii de 100-150 de metri patrati trebuie sa plateasca pentru Inditex, care vrea 1.000 de euro pentru outfit (amenajarea spatiului, n.r.). Nu poti sa faci bani daca Inditex cere 1.000 de euro pentru outfit. Am vazut ca se face Mega Mall, sa fie sanatosi. Immofinanz nu face bani, pierde bani. Trebuie sa oprim dezvoltarile de mall-uri in Romania pentru a crea un echilibru pe piata. Ce parteneriat sa faci in aceste conditii?", a spus Hanan Shraiter, marketing&business development manager Plaza Centers Romania, implicata, printre altele, in dezvoltarea proiectului Casa radio.

DTZ Echinox: "Este responsabilitatea retailerului care a decis sa deschida"

Razvan Sin, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox, a aratat la randul sau ca in anii urmatori nu vor mai fi dezvoltate multe proiecte centre comerciale, astfel ca pe piata ar putea aparea echilibrul dorit de retaileri. Sin a adaugat insa ca pe termen lung dezvoltarile de retail vor continua, daca se ia in calcul ca Romania este mult sub media din Cehia, Ungaria sau Polonia la capitolul metri patrati de spatii de retail modern la mia de locuitori.

In acelasi timp, reprezentantul DTZ Echinox spune ca uneori si deciziile retailerilor au fost gresite si ca cei mai multi vor sa fie prezenti in toate proiectele.

"Este responsabilitatea retailerului care a decis sa deschida un anumit proiect. Uneori deciziile nu sunt cele mai bune. Retailerii trebuie sa comunice intre ei si sa nu mai mearga toti in acelasi proiect. Sunt orase unde retailerii s-au impartit pe proiecte", a explicat Sin.

Mai mult, dezvoltatorii de mall-uri spun ca unii retaileri nu au angajati pregatiti si, de asemenea, ca nu sunt preocupati sa adapteze oferta la cererea clientilor.

Anchor Grup: "Daca clientul vine si nu gaseste ce vrea, a doua oara nu va mai veni"

"Modul in care se organizeaza retailerul este foarte important, de asemenea, pentru a atrage clienti. Daca clientul vine si nu gaseste ce vrea, a doua oara nu va mai veni. Am vorbit cu anumiti retaileri despre acest aspect, ne-au dat anumite motive, dar trebuie sa rezolvam situatia pentru ca altfel nu se poate", a declarat Razvan Gaita, general manager al Anchor Grup.

Managerul Flanco: "Consumatorii sunt precum pisicile, imprevizibili, ce le place azi, maine nu le mai place"

La randul sau, Violeta Luca, director executiv Flanco, a ridicat problema schimbarii comportamentului de consum, dar si a dezvoltarii comertului online care ameninta comertul traditional, precizand ca atat retailerii cat si devoltatorii de mall-uri trebuie sa gaseasca solutii pentru a atrage clientii in magazine.

"Consumatorii erau acum cativa ani precum cainii, erau loiali, ascultau ce le spuneam (...), acum sunt precum pisicile, sunt foarte imprevizibili, ce le place astazi, maine nu le mai place, au acces la un nivel enorm de informatii", a aratat Luca.