Am scos din buzunar mai puțini bani pentru haine, însă ne-am luat mai multe obiecte pentru confortul casnic.

Andreea a studiat arhitectura şi, la fel ca mulţi alţi români, s-a gândit ce-ar putea schimba pentru a se simţi mai bine acasă, alături de familie, mai ales că o cameră a devenit şi birou.

De la modernizarea balconului şi a băii şi mobilă nouă şi-a făcut loc pe lista de priorităţi a românilor, spun comercianţii magazinelor de profil. Aceştia au înregistrat vânzări mai mari cu până la 50% la toate produsele pentru casa şi grădină.

Alexandru Scarlat, reprezentantul unui magazin de materiale de construcţii: ″Vorbim de amenajarea sufrageriei sau de amenajări sezoniere de Crăciun, de vară, de terase, pentru clienţii cu spaţii exterioare, există o creştere exponenţială pentru amenajări terase.″⁣

De altfel, cumpărăturile făcute de oameni în primele zece luni din an arata o revenire a consumului, după şocul din primăvara, când multe magazine au fost închise.

Din ianuarie şi până în octombrie au fost vânzări mai mari la mâncare - cu peste 5 procente, însă şi produsele nealimentare au ţinut ritmul.

Iar în octombrie, românii au consumat mai mult faţă de septembrie, cu aproape 2%, iar faţă de aceeaşi lună din 2019, avansul se apropie de 6 procente.

Sunt însă categorii pentru care vânzările au frânat puternic.

Dacă ne uităm pe o perioadă mai lungă de timp, vedem clar cum pandemia ne-a schimbat coşul de cumpărături. Am mai uitat de haine, dar ne-am înnoit lucrurile în casă şi am investit în confort.

De exemplu, în octombrie am avut o scădere de aproape 14 procente la categoria îmbrăcăminte şi încălţăminte faţă de primele zece luni din 2019. A apărut în schimb o creştere de peste 5 procente la mobilă şi aparate electrice.

Claudiu Vrînceanu, economist: “Comerţul îşi continuăcreşterea netulburată de pandemie. Comerţul electronic a susţinut această creştere a consumului şi de avans al produselor nealimentare.”

Datele statistice arată şi un câştigător clar în această perioadă - comerţul online, care în octombrie a marcat o creştere de 30% faţă de primele zece luni din 2019.