Potrivit experţilor, cumpără produse tot mai modeste şi a început să intre des în magazinele de tip discount, unde mărfurile sunt ceva mai ieftine decât în hipermarketuri. Se întâmplă asta, deoarece majorările de salarii din ultimii 2 ani s-au topit în calea scumpirilor în lanţ.

Experţii companiei de cercetare GFK au stabilit că preţurile mai mari de la raft i-au făcut pe români să înceapă să renunţe la produsele din vârful gamei şi să le cumpere pe cele mai ieftine.

Gabriela Luca, expert GFK România: “Comportamentul poate să fie de tip mă duc către magazine unde acelaşi produs îl găsesc mai ieftin. Sau pot să aleg un alt produs din aceeaşi categorie, dar mai ieftin.”

În prima jumătate a anului, 2,4 milioane de familii din România au căutat preţuri mai mici şi şi-au făcut cumpărăturile dintr-un magazin de tip discount. De altfel, în aceasi perioadă, în medie, un român a intrat într-un astfel de magazin de 25 de ori şi a ieşit de acolo cu un coş de cumpărături în valoare de 42 de lei.

Cumpărător: ”În fiecare zi se mai adaugă 50 de bani, 30 de bani, 1 leu. Înainte dădeam 1 milion şi ceva, acum dau 2-3 milioane pe un coş sâmbăta.”

Cumpărător: “Mai reducem cantitatea de cumpărături. Anumite produse le luăm în cantitate mai mică.”

Cumpărător: “Creşterea preţurilor a anulat creşterea pensiei.”

Cumpărător: “Nu era aşa, banii aveau mai multă valoare şi produsele erau puţin mai ieftine.”

BNR confirma tendinţa. Încrederea românilor în economie este la minimul ultimilor 3 ani şi jumătate.

Aşa că economia va creşte anul acesta doar cu 4%, susţine guvernatorul Mugur Isărescu. Acesta contrazice Guvernul, care prognoza 5,5%.

România a avut în august, pentru a şaptea lună consecutiv, cea mai mare rată anuală a inflaţiei din Uniunea Europeană, arată datele publicate de Oficiul European de Statistică.