"Comerţul online creşte şi acesta este un lucru bun, pentru că generează concurenţă, ceea ce înseamnă preţuri mai mici. Încă nu este atât de dezvoltat comerţul online la noi ca în alte ţări din Uniunea Europeană. Eu sunt convins că acest segment va creşte în continuare şi este un lucru bun pentru ţara noastră", a spus Chiriţoiu, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei face parte dintr-un grup de lucru înfiinţat de Ministerul Mediului de Afaceri în care se lucrează la o nouă legislaţie în sectorul comerţului, care ar trebui să regleze şi problemele legate de promoţii.

În grupul de lucru sunt divergenţe între comerţul online şi cel tradiţional, a menţionat el.

Întrebat dacă Black Friday este o campanie folosită de comercianţi pentru a păcăli consumatorii, Chiriţoiu a răspuns: "Recomandarea noastră către industrie, către comercianţii online, este să-şi facă ei ordine în casa proprie, pentru că, dacă îşi compromit imaginea, asta îi va afecta pe toţi".

"Este interesul lor comun să aibă un cod de conduită şi înţeleg că se lucrează la un astfel de cod, care să spună cum trebuie să te comporţi şi ce este corect să anunţi despre promoţii, ce nu este corect şi să dea încredere consumatorilor, pentru că altfel se poate crea o imagine greşită care să-i afecteze pe toţi", a adăugat el.

În luna mai, Consiliul Concurenţei a dat publicităţii un raport potrivit căruia comercianţii online nu respectă legislaţia în timpul campaniilor de reduceri, acesta fiind un comportament generalizat.

Citește și: Consiliul Concurenței: Comercianții online nu respectă campaniile de discounturi. Prețul este “umflat” înainte de reducere peste nivelul permis de lege pentru 80% din produse

Consiliul Concurenţei a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare "tăiat") afişat de comercianţii online era mai mare decât nivelul prevăzut de lege pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. În plus, la 20% din cazuri, preţurile erau chiar mai mari decât în mod obişnuit.

Astfel, magazinele au indus consumatorilor percepţia eronată că produsele sunt mai ieftine în timpul promoţiilor.

Ce sesizează consumatorii la ANPC

Concurența a transmis datele către ANPC, care este autoritatea aflată în măsură să sancţioneze acest comportament ilegal.

În urma campaniei Black Friday, consumatorii s-au plâns la ANPC că au existat produse cu deficienţe sau neconforme cu specificaţiile de pe site, că au primit alte produse în locul celor comandate sau că termenele de livrare nu au fost respectate.

Alte sesizări au vizat nerespectarea termenelor de ramburs, comportament incorect în relaţia cu consumatorii, nerespectarea termenelor de remediere, precum şi practici comerciale înşelătoare (de exemplu nerespectarea modului de calcul al preţului ori existenţa unui avantaj specific preţului).

Întrebaţi care sunt măsurile luate pentru ca aceste lucruri să nu se întâmple din nou, oficialii ANPC au indicat "monitorizarea, prin sondaj, a ofertelor şi campaniilor promoţionale pe parcursul anului 2018, la principalii retaileri care desfăşoară campania Black Friday".

La ce trebuie să fie atenți cumpărătorii

ANPC recomandă consumatorilor să aibă mare atenţie în perioada promoţiilor. Să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site operatorul economic oferă informaţii corecte şi precise cu privire la datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plata şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodica a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterala a contractului.

În plus, consumatorii sunt îndemnaţi să evite operatorii care nu afişează date de contact complete şi care se rezumă doar la o adresă de email, să compare ofertele de preţ, iar, dacă bunurile sunt expediate din străinătate, să fie atenţi la taxele poştale şi alte costuri pe care operatorul economic nu le afişează (taxe vamale sau TVA).

Totodată, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile la dispoziţie pentru a-l returna, fără a trebui să invoce vreun motiv pentru a face asta.

În cazul returnării produsului, consumatorul poate recupera suma de la comerciant în termen de 14 zile. Operatorul economic va rambursa toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Vânzările realizate în cadrul principalei campanii promoţionale Black Friday au ajuns, în anul 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro (circa 900 de milioane de lei), reprezentând aproximativ 7% din vânzările realizate în tot anul trecut.