"Ieri (joi, 20 iunie 2019, n.r.) am adoptat Strategia pentru 5G, un document determinant pentru trecere de la tehnologia 4G la cea de 5G. Putem spune că formal s-a dat startul pentru asamblarea tuturor documentelor ce ţin de licitaţia pentru frecvenţele de 5G, ce avea loc la sfârşitul acestui an. Calendarul de adoptare a tehnologiilor 5G va fi respectat şi, aşa cum este gândit parcursul, adică licitaţia efectivă să aibă loc la sfârşitul lui 2019. Să nu uităm, însă, că până atunci mai sunt de parcurs o serie de paşi intermediari, de documente - caiet de sarcini, studii care vor fi publicate pe site-ul reglementatorului (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în comunicaţii - ANCOM, n.r.) acolo unde toţi actorii direcţi sau indirecţi din piaţă pot contribui cu opinii. Să ne uităm şi în celelalte ţări unde au fost în acelaşi parcurs de licitare: Germania, care tocmai a închis licitaţia cu 6,5 miliarde de euro, Italia undeva la finele anului trecut. Avem nişte exemple pe care le putem urmări, astfel încât să fim siguri că şi parcursul nostru va fi unul de succes. Este foarte greu să anticipez sumele pentru România, pentru că vorbim despre un proces competitiv de selecţie al celor care achiziţionează. Ar fi şi incorect faţă de cei care licitează şi faţă de cei care ne urmăresc. Nu putem estima o asemenea cifră", a explicat Petrescu, potrivit Agerpres.

În viziunea oficialului român, odată cu implementarea tehnologiei 5G se vor schimba o serie de aspecte, precum paradigma de date-voce şi va aduce plus valoare în industria automotive în care România poate avea un avantaj competitiv, cel puţin regional.

"Implementarea tehnologiei 5G are beneficii 360 de grade, din toate unghiurile. În primul rând, vom avea o bandă mai largă de date, mai multe date transmise mult mai rapid. Într-un fel va schimba paradigma de date-voce a abonamentelor aşa cum o ştim acum, fiindcă ne vom muta într-o zonă de aplicabilitate, în zona industrială. Va fi baza pentru robotică, pentru noi tehnologii. Să nu uităm că noi avem o industrie de automotive importantă în România, cu o contribuţie de circa 13% în PIB. Aceea va fi, la rândul ei, ranforsată tehnologic şi 5G, cel puţin regional, poate deveni un avantaj competitiv în competiţia noastră de a atrage investiţii vizavi de celelalte ţări din regiune", a menţionat Alexandru Petrescu.

Executivul a aprobat, joi, prin Hotărâre de Guvern, Strategia 5G pentru România, la propunerea Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI). Documentul are ca obiectiv fundamental stabilirea parcursului implementării tehnologiei mobile 5G în condiţii de securitate informatică, pentru a valorifica oportunităţile pe care dezvoltarea sectorului comunicaţiilor le aduce economiei, societăţii, cetăţenilor şi ştiinţei.

În acest context, adoptarea acestei strategii plasează România alături de 12 state dezvoltate care au lansat strategii 5G, printre care: Austria, Danemarca, Franţa, Germania şi Italia.

ANCOM: Prevederile privind piaţa telecom din OUG 114 trebuie abrogate

Recent, vicepreşedintele ANCOM, Eduard Lovin, a declarat că prevederile privind piaţa telecom din OUG 114 trebuie să fie abrogate până la finele lunii iunie, urmând ca, ulterior, să fie adoptată o Hotărâre de Guvern care să stipuleze preţurile de plecare pentru licitaţie 5G.

"Dacă nu se abrogă OUG 114, pe componenta telecom, nu vom avea ce să scriem în caietul de sarcini pe licitaţia 5G. Abrogarea prevederilor telecom din OUG 114 trebuie să se facă până la sfârşitul acestei luni, după care să se adopte o HG în care să fie stipulate preţurile de plecare la licitaţie. Preţurile de plecare pentru licitaţia 5G menţionate în OUG 114 sunt inaplicabile şi rupte de realitatea din piaţa locală telecom", a avertizat Lovin.

Acesta a precizat că ANCOM a refuzat să avizeze OUG 114 şi că doreşte să se revină la prevederile OUG 111 prin care autoritatea să stabilească preţurile de pornire la licitaţie.

"În varianta actuală a Ordonanţei, se poate ajunge la un preţ de pornire de miliarde de euro la licitaţia 5G (...) Am avut întâlniri cu cei din Guvern şi eu cred, sper, că au înţeles necesitatea abrogării secţiunii telecom din OUG 114. Altfel, tot calendarul publicat de noi pe licitaţia 5G se va duce mai departe de decembrie 2019", a mai spus oficialul ANCOM.

ANCOM a anunţat, pe data de 7 iunie 2019, că procedura de licitaţie pentru acordarea resurselor de spectru disponibil în benzile desemnate pentru implementarea tehnologiei de noua generaţie 5G urmează să fie finalizată până pe data de 31 octombrie, iar licenţele de utilizare vor fi acordate până la finalul anului.

Calendarul aferent organizării licitaţiei pentru 5G a fost finalizat, vineri, în cadrul Consiliului Consultativ, iar documentul de poziţie se referă la acordarea drepturilor de utilizare a spectrului radio disponibil in benzile de frecvenţe de 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz.

Conform ANCOM, până la data de 15 august 2019, se va propune modificarea TNABF (Tabelul naţional de atribuire a benzilor de frecvente radio) pentru a atribui banda de 700 MHz serviciului mobil terestru, în acest moment banda fiind atribuită serviciului de radiodifuziune. Această măsură este necesară pentru a putea acorda prin procedura de selecţie spectrul disponibil în banda de 700 MHz, considerat adecvat pentru dezvoltarea viitoare a sistemelor de comunicaţii mobile de bandă largă.

Totodată, până la finalul lunii august 2019, Autoritatea va elabora şi va finaliza, în urma consultării publice cu industria, documentaţia necesară organizării efective a procedurii de selecţie pentru acordarea drepturilor de utilizare a spectrului radio disponibil în benzile de frecvente de 700 MHz, 800 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz şi 3400-3800 MHz, urmând ca aceasta să se desfăşoare până la data de 31 octombrie 2019.

În luna decembrie a acestui an, licenţele de utilizare a frecvenţelor radio vor fi acordate câştigătorilor, ceea ce va face ca operatorii să poată folosi o parte a spectrului câştigat începând cu data de 1 ianuarie 2020, iar pentru prima jumătate a anului 2020 sunt stabilite a fi finalizate acţiunile privind încheierea acordurilor de coordonare referitoare la televiziunea digitală terestră cu Ucraina şi a acordurilor bilaterale cu ţările vecine privind coordonarea utilizării frecventelor pentru reţele MFCN.