Prima anchetă a fost lansată ca urmare a unor plângeri venite de la serviciul suedez streaming de muzică Spotify şi de la un distribuitor de cărţi electronice/cărţi audio, care acuză Apple că abuzează de poziţia sa dominantă pe segmentul de streaming de muzică şi pe cel al cărţilor electronice/cărţilor audio. Executivul european nu dezvăluie identitatea acestui distribuitor, însă potrivit cotidianului Financial Times ar fi vorba de Kobo, o divizie a grupului japonez Rakuten.

Procedurile de investigare se referă, în special, la utilizarea obligatorie a sistemului propriu al companiei Apple de achiziționare în cadrul aplicațiilor, precum și la restricțiile privind capacitatea dezvoltatorilor de a informa utilizatorii de echipamente iPhone și iPad cu privire la posibilități alternative mai ieftine de achiziționare în afara aplicațiilor.

Potrivit unui comunicat al Executivului european, anchetele se referă la impunerea acestor reguli pentru toate aplicațiile care concurează cu aplicațiile și serviciile companiei Apple în Spațiul Economic European (SEE).

“Aplicațiile mobile au schimbat în mod fundamental modul în care avem acces la conținut. Apple stabilește regulile de distribuire a aplicațiilor către utilizatorii de iPhone și iPad. Se pare că Apple și-a asigurat un rol de ‘controlor’ în ceea ce privește distribuirea de aplicații și conținut către utilizatorii dispozitivelor sale populare. Trebuie să ne asigurăm că regulile stabilite de Apple nu denaturează concurența pe piețele pe care Apple concurează cu alți dezvoltatori de aplicații, de exemplu, prin serviciul său de difuzare de muzică în streaming, Apple Music, sau prin Apple Books. Prin urmare, am decis să examinez cu atenție regulile stabilite de Apple pentru App Store și conformitatea acestora cu normele UE în materie de concurență”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul european pentru Concurență.

În următoarele etape, Comisia va investiga impactul posibil al practicilor Apple privind App Store, în special asupra concurenților săi din domeniul serviciilor muzicale în streaming și al distribuției de cărți electronice/cărți audio. În cele din urmă, aceste practici le pot aduce prejudicii consumatorilor, împiedicându-i să beneficieze de o gamă mai largă de produse și de prețuri mai mici.

Potrivit AFP, cea de-a doua investigaţie vizează comportamentul posibil anticoncurenţial al Apple cu serviciul său de plăţi denumit Apple Pay. Ancheta va viza termenii şi condiţiile impuse de Apple cu privire la modul în care Apple Pay ar trebui să fie utilizat în aplicaţiile şi pe site-urile comercianţilor precum şi refuzul Apple de a permite rivalilor să aibă acces la serviciul său de plăţi.

"Se pare că Apple a dobândit un rol de "gatekeeper" (-paznic-n.r.) când vine vorba de distribuirea de aplicaţii şi conţinut către utilizatorii de dispozitive Apple", a declarat comisarul european pentru concurenţă, Margrethe Vestager, potrivit Agerpres.

Grupul american a reacţionat la anunţul comisiei printr-un comunicat de presă în care spune că "este dezamăgitor că Comisia Europeană a decis să dea urmare unor plângeri nefondate din partea câtorva companii care pur şi simplu vor să profite fără să plătească şi nu vor să joace după aceleaşi reguli ca restul lumii".

Acesta nu este primul diferend între producătorul telefoanelor iPhone şi Comisia Europeană. În vara lui 2016, Apple a fost constrâns de Executivul european să ramburseze Irlandei facilităţi fiscale în valoare de 13 miliarde de euro pe care Comisia Europeană le-a apreciat ca fiind incorecte. Apple a atacat această decizie la Curtea Europeană de Justiţie, care nu a dat încă o soluţie.