Primul argument in sprijinul acestei afirmatii sunt telefoanele inteligente foarte ieftine, pe care si le permite toata lumea. Mozilla, care si-a castigat celebritatea de pe urma motorului de cautare Firefox, a anuntat deja ca lucreaza impreuna cu partenerii sai la un smartphone care sa nu coste mai mult de 25 de dolari.

Nokia, pe de alta parte, incearca sa redevina un concurent serios pentru celelalte companii producatoare de telefoane mobile, anuntand lansarea unui telefon cu ecran tactil de 61 de dolari. Un producator din China a anuntat, totodata, lansarea unui smartphone de 35 de dolari, cu sistem Android.

Dar chiar daca telefoanele inteligente au ajuns atat de ieftine, oamenii nu se grabesc sa ale cumpere. Sa detii un smartphone nu este comod din punctul de vedere al costurilor suplimentare. De exemplu, un iPhone costa 500 de dolari in SUA, dar pe langa pretul telefonului, detinatorii mai cheltuiesc si 1.500 de dolari pe an pe internet, a spus Mark Zuckerberg, la o conferinta din cadrul MWC de la Barcelona. Concluzia este ca telefoanele ieftine nu vin si cu oferte accesibile de conectare la internet.

Chiar si in tarile in care preturile pentru accesul la internet sunt foarte mici, clientii nu beneficiaza de oferte incluse in abonament, de aceea prefera sa-si foloseasca telefoanele mai mult in retelele wi-fi. Constient de acest lucru, Mark Zuckerberg a venit cu ideea de a oferi “ton pentru internet”.

“De ce sa plateasca clientii unul, doi sau trei dolari pentru serviciile de baza? Oamenii au nevoie de un motiv pentru a se conecta la internet, iar ideea este ca serviciile de baza – precum mesajele instant, preturile la restaurante, Wikipedia sau informatiile despre starea vremii sa fie gratuite”, a explicat Zuckerberg, la Barcelona. Bineinteles, fara sa o spuna, in aceeasi categorie ar intra si Facebook, comenteaza Quartz.com.

Acesta este urmatorul pas al lui Zuckerberg pentru dominatie mondiala, ceea ce inseamna ca toata lumea va fi online si va fi pe Facebook. Fondatorul retelei de socializare are deja un plan de a face internetul accesibil si in cele mai sarace tari din lume. Si deja a introdus in oferta companiilor de telefonie mobila “Facebook Zero”, o versiune mai simpla a aplicatiei de mobil, care poate fi accesata fara a fi taxat de catre operator.

Avantajul operatorilor de telefonie mobila, in viziunea lui Zuckerberg, ar fi ca daca ofera Facebook gratuit, clientii vor intra in contact cu multitudinea de informatii de pe internet si vor dori sa exploreze din ce in ce mai mult, servicii pentru care vor plati.

Dupa acest rationament, companiile ar trebui sa fie multumite, insa lucrurile nu sunt chiar asa de simple. Operatorii de telefonie mobila au inceput sa se sature sa fie cei care ofera suport pentru retele sociale sau serviciile de mesaje instant, fara a castiga minic in schimb. Asa ca este posibil ca lui Zuckerberg sa ii ia mai mult timp decat se aspteapta pentru a-i convinge ca daca ofera Facebook gratuit vor atrage, pe termen lung, mai multe venituri.