Cercetarea, care a chestionat peste 2.000 de angajaţi din SUA, ce au trecut de curând la modul de lucru de acasă, a evidenţiat faptul că, deşi opt din zece respondenţi erau încrezători în capacitatea companiei la care lucrează de a gestiona ameninţările de securitate inerente acestui nou stil de activitate, aproape jumătate dintre ei nu au beneficiat de niciun fel de pregătire suplimentară în domeniul securităţii cibernetice, de când lucrează de acasă.

"Odată cu pandemia COVID-19 care continuă să afecteze întreaga lume, multe companii au fost nevoite să treacă la o politică de lucru de work from home pentru a-şi menţine angajaţii în siguranţă. Acest pas nu a fost ferit de riscuri, bineînţeles (...) Acest lucru este fireşte unul îngrijorător, întrucât este esenţial ca o companie să îşi instruiască corespunzător angajaţii pentru a preveni diverse situaţii neplăcute. Tony Anscombe, unul dintre specialiştii noştri, a descris problema succint în articolul său despre trecerea la munca de la distanţă datorită COVID-19", notează, pe blogul din România, producătorul de soluţii de securitate Eset, citând studiul IBM.

Sondajul IBM arată că angajaţii care au trecut la un sistem de lucru de acasă sunt expuşi unor riscuri semnificative de securitate cibernetică, însă fără ca ei să fie direct vinovaţi pentru această stare de fapt.

"Nu presupuneţi că toţi angajaţii pot trece la un sistem de lucru de acasă în mod eficient, cu doar puţină asistenţă sau îndrumare. Domiciliul şi biroul nu sunt acelaşi lucru, iar angajaţii pot deseori avea nevoie de asistenţă semnificativă pentru a se adapta la noile condiţii. Trecerea rapidă la munca de acasă a determinat multe companii să aleagă conferinţele video în locul întâlnirilor face-to-face şi să adopte noi instrumente de colaborare şi, cu toate acestea, sondajul a arătat că mulţi angajaţi nu au primit îndrumare, direcţii şi politici de securitate în acest sens", a precizat IBM, într-un comunicat de presă citat de Eset.

Datele centralizate de către realizatorii studiului au evidenţiat faptul că peste jumătate dintre respondenţi participă la conferinţe video săptămânal (între 1 şi 5 pe săptămână), iar o pondere de 20% au declarat că participă la 6 - 10 astfel de întâlniri săptămânale. Cu toate acestea, peste jumătate dintre ei afirmat că angajatorul lor nu a introdus o nouă politică de securitate cibernetică privind videoconferinţele.

"În timp ce întâlnirile continuă să se desfăşoare prin apeluri video pentru a respecta normele de distanţare socială şi toată lumea este protejată cel puţin împotriva virusului, ar trebui să existe politici şi reguli în vigoare pentru a menţine şi aceste apeluri în siguranţă. Subiectele care sunt discutate în cadrul acestor apeluri sunt foarte variate şi pot include o serie de informaţii confidenţiale, ce pot necesita chiar transferuri de fişiere, motiv pentru care este necesar să daţi acces la aceste întâlniri doar persoanelor autorizate. Prin urmare, există mai multe lucruri pe care ar trebui să le luaţi în considerare înainte de a vă angaja într-un apel video, inclusiv să vă asiguraţi că nu există informaţii sensibile vizibile pe cameră şi că apelul dvs. este securizat printr-o parolă şi, în mod ideal, că acesta este protejat printr-o comunicare criptată end-to-end. Am menţionat deja criptarea, iar pe lânga aceasta, un alt pas important pentru păstrarea securităţii datelor este utilizarea unei reţele virtuale privată (VPN). Aceasta vă permite să criptaţi traficul de internet şi vă oferă acces la date pe care le puteţi accesa doar în reţeaua companiei dvs", au explicat specialiştii în securitate cibernetică.

Un alt sondaj realizat în luna mai a acestui an de către experţii Bitdefender arăta că, deşi numărul angajaţilor care muncesc de acasă a crescut semnificativ, doar unul din cinci specialişti în securitate IT a spus că firma îi pune la dispoziţie soluţii de tip VPN. Totodată, doar 20% dintre cei chestionaţi au oferit angajaţilor ghiduri cuprinzătoare despre bune practici de securitate pentru munca remote sau aplicaţii verificate în prealabil ca fiind sigure pentru activităţi de birou, 14% au investit suplimentar în soluţii de securitate, iar 12% au cumpărat asigurări de risc pentru atacuri informatice.

Eset a fost fondată în anul 1992 în Bratislava (Slovacia) şi se situează în topul companiilor care oferă servicii de detecţie şi analiză a conţinutul malware, fiind prezentă în peste 180 de ţări.