Piaţa muncii a avut o evoluţie accelerată în prima jumătate din 2018, rata şomajului atingând minimul istoric de 4,5% conform datelor oficiale.

Pe platforma de recrutare online BestJobs, angajatorii au scos la concurs aproximativ 200.000 de locuri de muncă, cu aproape 60% mai multe faţă de aceeaşi perioada din 2017, iar tendinţe similare de recrutare sunt aşteptate şi în a doua jumătate a acestui an.

Studiu BestJobs a fost desfăşurat pe un eşantion de 682 companii mici, medii şi mari din România. Pentru fiecare poziţie, 73% dintre companiile care vor face angajari cauta între 1 şi 5 candidaţi, iar cele mai bune perspective de angajare sunt în domenii precum "Vânzări", "Administrativ" (57%) şi "Producţie" (54%). În schimb, angajaţii specializaţi în domeniile "Medicina" şi "Farmacie" sau "HoReCa" vor avea mai puţine oferte de muncă la dispoziţie.

Cea mai mare concurenţă pentru un loc de muncă în primele şase luni din 2018 a fost în domeniul vânzărilor, cu peste 6.000 de poziţii deschise, urmat de Inginerie, cu aproximativ 3.000 de poziţii noi, IT şi Auto-Transport, fiecare cu peste 2.400 de poziţii deschise.

Angajaţii din HoReCa au fost şi ei la mare căutare, cu peste 600 de poziţii deschise doar în perioada martie-mai 2018, pe fondul tendinţelor de recrutare pentru joburi sezoniere.

La polul opus, domeniile care au avut nevoie de cea mai puţină forţă de muncă în perioada analizată sunt Finanţele şi Administrativ, care au înregistrat 495, respectiv 330 de job-uri disponibile în primele şase luni din 2018. În total, job-urile disponibile pe platforma de recrutări au înregistrat peste 300.000 de aplicări.

Pachetele salariale, mai consistente cu 10%, pentru atragerea talentelor

Cele mai multe poziţii deschise în a doua jumătate a acestui an vor fi pentru job-uri de birou (white collars, 47%), urmate de cele pentru muncitori calificaţi (41%). Companiile caută cu precădere candidaţi pentru poziţii full-time, în timp ce doar 24% dintre angajatori spun ca au în plan sa recruteze şi pentru poziţii part-time sau project-based. Majoritatea poziţiilor noi din perioada iulie-decembrie 2018 se adresează candidaţilor cu 2-5 ani experienţă (54%), urmate de cele pentru candidaţi entry-level, cu până la 2 ani de experienţă (37%).

Criza de specialişti împinge companiile sa facă eforturi pentru a atrage talente. 46% dintre angajatori se aşteaptă să plătească pachete salariale cu până la 10% mai mari pentru poziţiile noi, comparativ cu începutul anului. Alţi 18% dintre angajatori cred că este nevoie de pachete salariale cu 10%-20% mai generoase, iar 2% dintre angajatori se aşteapta inclusiv sa fie necesar sa ofere salarii chiar şi cu 20% mai mari pentru poziţii similare comparativ cu începutul anului.

În prima jumătate de an, job-urile cele mai căutate au fost cele din cadrul unor companii precum eMag şi Jysk, acestea înregistrând peste 10.000 de aplicări fiecare, urmate de job-urile din cadrul Interbrands şi Oracle, cu peste 8.000 de aplicări pentru poziţiile deschise.