Pe litoral, în schimb, de teamă să nu îi piardă pe puţinii salariaţi pe care au reuşit să îi găsească în sezonul estival, tot mai mulţi proprietari de hoteluri au decis să ţină deschis tot anul.

Într-un hotel de pe litoral lucrează 200 de angajaţi. Ca să nu îi piardă, proprietarul s-a hotărât să nu închidă afacerea odată cu sfârşitul sezonului estival şi şi-a asumat riscul de a avea pierderi în iarna, când nu sunt atât de mulţi clienţi.

Spune că dacă nu ar fi luat această dezicie, anul viitorul pierderile cauzate de lipsa de personal calificat ar fi fost mult mai mari.

Aurelian Marin, administrator hotel: ″Încercăm o nouă strategie şi anume de a funcţiona 12 luni pe ani. E foarte greu să pregăteşti oameni şi să ai oameni şi servicii de calitate funcţionând 3-4 luni pe ani. E foarte greu să găseşti oameni. E foarte greu să îi păstrezi şi atunci încercam şi varianta doi, respectiv formăm o echipă şi o ţinem tot timpul anului.”

Cristina Buzea, recepţioneră hotel: “Este o oportunitate pentru noi pentru că avem siguranţa unui job stabil.”

20 de proprietari de hoteluri din Mamaia, Constanța, Eforie, Neptun şi Mangalia au procedat la fel. Sunt cu 50 la sută mai mulţi decât anul trecut.

Nicolae Bucovală, proprietar hotel: “Strategia noastră a fost să ne păstrăm personalul pe perioada de iarnă, dar nu numai de la acest complex. Mai aducem şi de la celelalte hoteluri ale noastre astfel încât să nu îi trecem în şomaj.”

Potrivit Federaţiei Patronatelor de Turism, industria ospitalităţii are nevoie de aproape două sute de mii de angajaţi.

În această perioadă, deficitul se vede cel mai bine în staţiunile de la munte. Aproape că nu există hotel, pensiune şi restaurant care să nu caute personal.

Marian Puscac, manager cofetărie: “Noi suntem 24 de oameni şi căutam cel puţin 8 oameni.”
Reporter: “Deci, o treime vă lipsesc.”
Marian Pusac: “O treime, da!”

Se caută îndeosebi cameriste, ospătari şi bucătari, iar angajatorii au oferte atractive.

Ana Dinulescu, manager Resurse Umane hotel: “Le asigurăm transportul sau masă, zilnic, sau beneficiile de angajat. Adică, discounturile pe care le au angajaţii în locaţiile noastre.”

Roxana Cojocea, preşedinte Asociaţia de Turism Poiana Braşov: ”Problema este că totuşi migrează de la o locaţie la alta într-un ritm ameţitor. Din păcate, nu putem să îi obligăm să rămână indiferent de facilităţi. Faptul că îşi găsesc foarte uşor de lucru îi încurajează să facă lucrul ăsta.”

Oana Coantă, manager restaurant: “Banii sunt ultimul motiv pentru care oamenii pleacă de la un angajator. Atmosfera contează, felul în care îi tratezi, contează programul, felul, în care îi respecţi zilele liberă.”

Ca să acopere de deficitul de personal, proprietarii de hoteluri şi pensiuni încearcă să aducă lucrători străini. În zona Poiana Braşov - Bran - Moeciu, de pildă, au venit în vara 200 de nepalezi şi există cerere pentru încă 200.