Dar autoritățile consideră că tot nu sunt suficienți bicicliști pe străzi, de aceea vrea să-i plătească pe oameni să pedaleze mai mult, scrie CNN.

Guvernul olandez a anunțat recent că va investi 345 de milioane de euro în infrastructură pentru bicicliști, pentru a convinge încă 200.000 de cetățeni să meargă cu bicicleta la serviciu sau la plimbare.

Banii vor fi folosiți pentru amenajarea a cinsprezece “autostrăzi” noi doar pentru bicicliști, a unor spații de parcare cu o capacitate de 25.000 de bicilete, precum și crearea de facilități pentru păstarera acestor mijloace de locomoție, a anunțat Ministerul pentru Infrastructură și Managementul Apei.

Olanda este una dintre țările lumii în care bicicleta este folosită foarte des și înlocuiește cu succes mașinile sau mijloacele de transport în comun. În 2016, mai mult de un sfert dintre călătoriile olandezilor au fost făcute cu bicicleta, dar doar un sfert dintre acestea au fost în interes de serviciu. Restul au fost călătorii de plăcere, spre școală sau pentru cumpărături.

Citește și: Cum arata infrastructura in tara in care exista mai multe biciclete decat locuitori si care a construit autostrazi si un sens giratoriu suspendat pentru ciclisti

Potrivit lui Stientje van Veldhoven, secretar de stat în minister, mai mult de jumătate dintre olandezi locuiesc la cel mult 15 km depărate de locul de muncă, distanță care ar putea fi foarte ușor străbătută cu bicicleta. Iar pentru a-i convinge să meargă a muncă cu bicicleta, olandezii sunt plătiți.

În prezent, Olanda îi răsplătește pe cei care folosec bicicleta cu scutiri de taxe de 0,22 euro pentru fiecare kilometru parcurs. Însă nu este suficient și nu sunt mulți angajatori care sprijină acest program. Dar este unul dintre dezideratele Guverului, să convigă tot mai multe companii să intre într-o schemă de recompense pentru cei care decid să vină cu bicicleta la muncă.

În Olanda sunt deja 11 angajatori care oferă astfel de recompense, ca de exemplu bani pentru achiziționarea bicicletelor. Guvernul propune companiilor și alte facilități pe care le-ar putea oferi angajaților bicicliști, cum ar fi posibilitatea de a face duș la birou.

Olandezii nu au fost dintotdeauna iubitori de biciclete. “În anii ’60-’70 multe orașe olandeze făceau tot mai mult loc mașinilor, iar pedalatul era foarte rar întâlnit. Abia în anii ’80-“90, olandezii au început să acorde o importanță mai mare bicicletelor sau mersului pe jos”, spune Meredith Glaser, cercetător la Insitutul pentru Ciclism Urban din Amsterdam.

Evenimentele istorice care au contribuit la schimbarea comportamentului olandezilor au fost criza petrolului din anii 1970, mișcările sociale și anii 1960 și 1970 împotriva demolării cartierelor istorice pentru a face loc autostrăzilor, precum și densitatea urbană foarte mare, care încurajează călătoriile pe distanțe scurte.

Astăzi, Olanda este una dintre puținele țări din lume care consideră mersul cu bicicleta ca fiind mijloc de transport. Noile “autostrăzi” pentru biciclete vor lega Amstedamul de Amstelveen, o suburbia a Capitalei, orașul universitar Groningen de Assen, un orășel din Drenthe, cunoscută ca fiind “provincia de cicliști” a Olandei. Construcția ar trebui să înceapă în trei ani.