Bundesrat, camera superioara a Parlamentului german, a aprobat vineri un act normativ validat deja de Bundestag, camera inferioara a legislativului german, si care prevede introducerea, in cursul anului 2016, a unei vignete anuale pentru autostrazile si drumurile nationale.

Valoarea acestei vignete depinde de varsta vehiculului, capacitatea motorului si anumite criterii de mediu si poate ajunge pana la 130 de euro.

Din cauza ca o taxa de drum aplicabila doar soferilor straini ar fi contravenit normelor europene, varianta legislativa retinuta este cea a unei vignete electronice platita de toti utilizatorii drumurilor.

Insa, pentru a se asigura ca soferii straini vor fi, efectiv, singurii care vor plati noua taxa, toti proprietarii germani de vehicule vor fi compensati printr-o reducere echivalenta a taxei pe autovehicul.

In consecinta, soferii straini vor achita 5,10 sau 15 euro pentru o vigneta de scurta durata atunci cand vor rula pe autostrazile si drumurile nationale din Germania.

Taxa ar genera jumatate de miliard de euro/an, bani folositi la dezvoltarea infrastructurii

Ministrul german al Transporturilor, Alexander Dobrindt, a estimat ca aceasta masura va genera sume de aproximativ 500 de milioane de euro pe an. “Taxa pe drum garanteaza dezvoltarea pe termen lung a infrastructurilor noastre”, a declarat Alexander Dobrindt in Bundesrat.

Chiar inainte de adoptare, proiectul de act normativ a dat nastere la numeroase critici in tarile vecine Germaniei, in special in Austria, Olanda sau Franta. Insa, in timp ce automobilistii germani platesc pentru a utiliza autostrazile din Austria si Elvetia, pana acum Germania nu a introdus o taxa de drum pentru autoturisme, ci doar pentru camioane.

In decembrie anul trecut, conservatorii cancelarului german Angela Merkel si social-democratii au convenit, dupa saptamani de negocieri, introducerea unei taxe de autostrada pentru soferii straini, relateaza Bloomberg.

Planul a fost primit cu nemultumire de soferii din tarile vecine, care au spus ca Germania submineaza libera circulatie. Chiar si germanii au pus la momentul respectiv sub semnul intrebarii aceasta taxa care ar aduce venituri de circa 260 de milioane de euro, potrivit unei estimari a clubului auto german ADAC

"Am transformat Europa intr-un loc in care traficul se desfasoara liber, iar acum il punem in pericol. Daca Germania introduce o astfel de taxa, alte tari i-ar putea urma exemplul, creand diviziuni si o posibila erodare a spiritului european", declara atunci Mike Pinckaers, purtator de cuvant al asociatiei soferilor olandezi, ANWB.

Germania a fost pionier al transporturilor, atunci cand a inaugurat prima autostrada din Europa destinata automobilelor, in 1921. Autobahn, care deseori nu are limitari de viteza, a creat o cultura, ajutand BMW, divizia Mercedes-Benz a grupului Daimler si brandurile Audi si Porsche ale Volkswagen sa domine piata masinilor de lux.

Traditia vitezei nelimitate este pusa in pericol din cauza stagnarii, in termeni reali, a sumelor alocate drumurilor, podurilor, cailor ferate si transporturilor publice, in timp ce traficul de pasageri a crescut cu 27%, iar cel de marfuri cu 75%, potrivit datelor Ministerului Mediului si instututului german de cercetari DIW.

Pe cine afecteaza cel mai mult noua taxa de drum

Taxa ar afecta in special strainii care locuiesc in apropierea granitelor statelor lor cu Germania si care se deplaseaza frecvent in aceasta tara. "Ar fi incorect ca taxa sa fie aplicata doar strainilor. O multime de oameni ar fi afectati, iar traficul ar fi deviat pe sosele care traverseaza multe sate mici", a declarat Elisabeth Jaeger, din Dornbirn, Austria, localitate situata la 20 de kilometri de granita cu Germania, unde calatoreste cam o data pe luna, ca multi altii.

Ministrul Transporturilor din Austria a avertizat ca va da in judecata Germania la Curtea Europeana de Justitie, daca soferii straini vor fi discriminati, a relatat publicatia Kronen Zeitung la sfarsitul lunii noiembrie.

State europene ca Italia si Franta impun plata de taxe la puncte de incasare de pe autostrazi, in timp ce in Elvetia si Austria se plateste o taxa anuala pentru acestea. Prin sistemul german, soferii germani ar putea primi o vigneta in cadrul taxei anuale de drum, in timp ce strainii ar trebui sa o cumpere separat.

"Soferii germani platesc aproape peste tot in Europa, asa ca este corect ca si strainii sa plateasca o taxa de drum in Germania. Avem nevoie de noi surse de finantare pentru intretinerea si imbunatatirea infrastructurii rutiere", a declarat Juergen Fischer, purtator de cuvant al Uniunii Crestin-Sociale, aliat al conservatorilor din CDU.

Masura risca sa irite multe state vecine, insa Angela Merkel a sustinut ca taxa de autostrazi este necesara. "Dorim sa o facem pentru ca avem nevoie de fonduri pentru infrastructura. Este important ca niciun german sa nu fie impovarat cu noi costuri", afirma Merkel ,in noiembrie 2013.

Pentru ca economia sa se dezvolte in continuare, Germania are nevoie de investitii suplimentare de cel putin 6,5 miliarde de euro pe an pentru intretinerea retelei de transport, inclusiv a celor 13.000 de kilometri de autostrazi, potrivit unui studiu realizat de institutul DIW din Berlin. Cele 43 de milioane de autovehicule care ruleaza pe drumurile din Germania provoaca uzura infrastructurii.

Soferii germani platesc deja circa 53 de miliarde de euro pe an, sub forma de taxe si comisioane legate de masini, dar numai 19 miliarde de euro sunt investite in infrastructura, potrivit ADAC. Asociatia anticipa in decembrie ca planul noii coalitii va esua, astfel ca fie germanii vor fi nevoiti sa suporte o taxa suplimentara, fie taxa va fi anulata cu totul.