Containerele au plecat din portul chinez Ningbo, in estul tarii, spre Pireu, si de acolo au fost transportate spre Budapesta cu doua trenuri, care au ajuns la destinatie pe 29 ianuarie si 5 februarie, a anuntat, miercuri, Ziarul Poporului. Transportul a fost realizat in 26 de zile.

Guvernul elen a semnat, in aprilie 2016, un acord cu China pentru concesionarea, pe 36 de ani, a doua treimi din Autoritatea Portuara Pireu companiei Cosco, extinzand astfel participatia pe care firma chineza o avea in portul elen incepand din 2009.

Dupa achizitie, presedintele Chinei, Xi Jinping, se asteapta ca Pireu sa devina un port lider in Mediterana pentru traficul de containere, in cadrul proiectului sau privind noul Drum al Matasii.

La finele lui 2015, Pireu a ocupat locul trei in topul privind transportul de containere in Mediterana, dupa porturile spaniole Algeciras si Valencia, conform datelor Eurostat.

Ambitia Chinei de a intari legaturile comerciale cu Europa Occidentala, prin renasterea vechii rute comerciale "Drumul Matasii", a fost demonstrata si luna trecuta cand primul tren de marfa care leaga direct China de Marea Britanie a ajuns la Londra, dupa o calatorie de 18 zile in care a parcurs 12.000 de kilometri.

Trenul, care a ajuns pe 18 ianuarie in statia Barking din estul Londrei, si-a inceput calatoria in orasul Jiwu din estul Chinei la 1 ianuarie si a trecut prin Kazakhstan, Rusia, Belarus, Polonia, Germania, Belgia si Franta dupa care a intrat in Marea Britanie prin tunelul de sub Canalul Manecii.

Londra este al 15-lea oras deservit de acest nou serviciu de transport feroviar propus de compania de stat China Railway Corporation, care este promovat ca fiind mai ieftin decat transportul aerian si mai rapid decat transportul maritim.

China, cea mai mare putere comerciala a lumii, a anuntat in 2013 o noua initiativa denumita "Drumul Matasii" destinata intaririi schimburilor comerciale intre Asia, Rusia si Europa. Totodata, anul trecut, Beijingul a anuntat ca va infiinta un fond de investitii de zece miliarde de euro (11,15 miliarde de dolari) pentru a finanta proiecte in Europa Centrala si de Est (CEE).

Fondul China-CEE va fi condus de Sino-CEE Financial Holdings Ltd, o companie infiintata anul acesta de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC). De asemenea, China Life Insurance si Fosun Group sunt implicate in gestionarea entitatii.

Fondul spera sa obtina 50 de miliarde de euro pentru finantarea proiectelor in domeniul infrastructurii, produse de inalta tehnologie si bunuri de consum. Desi fondul se axeaza pe statele din CEE, ar putea fi extins si spre restul Europei si alte regiuni, daca aceste lucru este important pentru cooperarea dintre China si Europa Centrala si de Est, se arata in comunicatul Industrial and Commercial Bank of China.

Europa Centrala si de Est este parte a proiectului "Drumul Matasii", prin care autoritatile de la Beijing spera sa obtina acces la noi piete de export pentru companiile chineze. China vrea sa creeze o ruta comerciala moderna, cunoscuta sub numele de "Drumul Matasii", prezentata ca un proiect de strategie nationala.

Vor fi adoptate politici speciale menite sa incurajeze creditorii chinezi sa finanteze proiectele de infrastructura din tarile aflate pe traseul care leaga Europa de China, iar companiile chineze vor investi in aceste state.

Va fi construita o retea de autostrazi, cai ferate, conducte de transport a gazelor naturale si titeiului, retele de Internet, legaturi maritime intre centrul, vestul si sudul Asiei, pana in Grecia, Rusia si Oman, sporind legaturile Chinei cu Europa si Africa.