Luni si marti, liderul iranian va vizita Italia, unde se va intalni cu presedintele Sergio Mattarella si cu premierul Matteo Renzi, urmand ca miercuri sa ajunga in Franta, unde se va intalni cu Francois Hollande.

O importanta delegatie, compusa din 100 de politicieni si oameni de afaceri, inclusiv ministrii Petrolului, Transporturilor si Industriei, il va insoti pe presedintele iranian in prima sa vizita oficiala in Europa dupa ridicarea sanctiunilor internationale impuse Iranului.   

"Trebuie sa ne modernizam flota de avioane si sa cumparam locomotive", a mai spus presedintele iranian.  

Zeci de miliarde de dolari reprezentand active iraniene sunt acum dezghetate si companiile globale care au fost blocate sa faca afaceri vor fi acum in masura sa exploateze o piata flamanda de orice, de la automobile la piese de avion.  

Renault, care inainte de introducerea sanctiunilor vindea 100.000 de vehicule pe an in Iran, a continuat sa fie prezent pe aceasta piata gratie modelului Tondar, derivat din Logan, in primul semestru al anului trecut pe piata iraniana fiind vandute 10.000 de astfel de automobile.

Renault este asociat in Iran cu doi constructori locali, Iran Khodro si Pars Khodro, care au un potential anual de productie de 250.000 de autovehicule.  

Iranul va cere sa achizitioneze 114 avioane Airbus, miercuri. Este primul anunt comercial de anvergura dupa ridicarea sanctiunilor internationale odata cu intrarea in vigoare a acordului in domeniul nuclear.

Airbus nu a comentat anuntul facut de autoritatile de la Teheran, precizeaza AFP, preluata de Agerpres.

Vice-ministrul iranian al transporturilor, Asghar Fakhrieh Kashan, a declarat pentru AFP ca Iranul doreste sa cumpere in principal avioane Airbus A320, A321 si A330 si ca vrea sa le primeasca in 2017.

"Incepand din 2020, vom primi aparate de zbor Airbus A350 si A380. Dorim sa cumparam opt modele A380 si 16 aparate de zbor Airbus A350", a spus el.  Oficialul iranian a precizat ca pretul de pornire a fost stabilit, dar trebuie adaugate dotarile optionale pentru fiecare avion.  

"Avem nevoie de 400 de avioane de cursa lunga si medie si de 100 de avioane pentru zboruri pe distante scurte", a mentionat ministrul transporturilor.  

Iranul, o tara cu 79 de milioane de locuitori, doreste sa-si modernizeze si sa-si dezvolte flota aeriana invechita. 

Anuntul contractului a fost facut in contextul in care la Teheran s-au reunit reprezentantii a 85 de companii aeriene straine la un summit al aviatiei organizat de CAPA.

"Aeronautica este unul din domeniile care creeaza importante fluxuri de beneficii, cum ar fi in turism, o industrie care necesita diferite infrastructuri, printre care si hotelurile", a declarat pentru AFP Peter Harbison, patronul CAPA. Potrivit lui, exista perspective de crestere rapida pentru piata iraniana.   

Pe de alta parte, ministrul transporturilor a anuntat ca Iranul negociaza si cu constructorul american Boeing pentru achizitia de avioane. Sunt in derulare si discutii cu Washingtonul pentru restabilirea legaturilor directe aeriene intre Iran si SUA, care au fost intrerupte de la revolutia islamica din 1979.  

In domeniul transporturilor, ministrul a anuntat si semnarea unui contract in valoare de doua miliarde de dolari cu China, pentru electrificarea caii ferate dintre Teheran si Machhad, al doilea mare oras din Iran care se afla la o distanta de 1.000 km de capitala.

Lukoil investeste sase milioane de dolari in doua proiecte de explorare in Iran

Lukoil a semnat un acord cu autoritatile de la Teheran pentru doua proiecte de explorare in sud-vestul Iranului, transmit FNA si Moscow Times.  

Este prima companie ruseasca care isi reia operatiunile in Iran, dupa ridicarea sanctiunilor.

Hormoz Qalavand, director al diviziei de explorare la National Iranian Oil Company, a afirmat pentru PressTV ca valoarea contractului se ridica la aproximativ sase milioane de dolari, iar Lukoil a inceput deja sa lucreze la cele doua proiecte.  

Iranul are cele mai mari rezerve de gaze naturale din lume si este pe locul patru in privinta rezervelor de titei. Ridicarea sanctiunilor permite gigantilor energetici straini sa revina in Iran.   T

otal SA, Royal Dutch Shell Plc si Lukoil PJSC sunt printre companiile care au selectat in noiembrie zacamintele de titei si gaze naturale pe care vor sa le dezvolte in Iran.

Autoritatile iraniene vor acorda firmelor interesate posibilitatea de a investi in 70 de proiecte din domeniul petrolului si gazelor naturale, evaluate la 30 miliarde de dolari.