În faţa recesiunii fără precedent care ameninţă Europa după pandemia de coronavirus, liderii europeni au acţionat rapid.

”Riscul de a nu se fi ajuns la un acord era foarte ridicat. Aceasta ar fi transmis un mesaj foarte negativ, atât la nivel politic cât şi economic, acela că UE nu este capabilă să reacţioneze în faţa unei provocări commune”, consideră Marta Pilati, de la European Policy Centre (EPC), potrivit Agerpres.

Totuşi, aceasta şi alţi experţi sesizează cel puţin cinci imperfecţiuni ale acordului. Mai întâi, suma subvenţiilor de care vor beneficia ţările cele mai afectate de pandemie, precum Italia şi Spania.

Propunerea de dinaintea summitului prevedea un fond de redresare de 750 de miliarde de euro, împărţit în 500 de miliarde subvenţii şi 250 de miliarde împrumuturi. Dar în faţa opoziţiei grupului aşa-numit al ''frugalilor'' - Austria, Olanda, Danemarca, Suedia, cărora li s-a alăturat şi Finlanda - suma subvenţiilor a fost diminuată la 390 de miliarde de euro.

Cele cinci imperfecțiuni ale acordului

Un alt doilea punct slab al acordului este controlul modului în care beneficiarii vor cheltui banii alocaţi. Pentru a elimina reticenţele frugalilor, care consideră că ţările din Sud sunt prea risipitoare, a fost enunţat un mecanism. Acesta permite uneia sau mai multor state membre care consideră că nu sunt îndeplinite obiectivele fixate în cadrul programelor de reformă cerute în schimbul accesării acestor fonduri să solicite studierea dosarului la un summit european.

Este un mecanism ''destul de complex'', notează Marta Pilati, care se teme că aceste analize vor dura prea mult timp, iar Anne-Laure Delatte, consilieră la centrul de studii CEPII, crede că ''vom deveni şi mai dependenţi de calendarul alegerilor naţionale''. De pildă, lideri cum ar fi olandezul Mark Rutte, care anul viitor se va confrunta cu un scrutin complicat, ar putea să se arate foarte duri în astfel de situaţii.

Un subiect discutat la summit a fost şi condiţionarea accesării fondurilor europene de statul de drept, iar Ungaria şi Polonia au dus o mare bătălie pentru a atenua dispoziţiile pe această temă. Mecanismul convenit ''rămâne prea vag'' pentru a fi descurajator, potrivit co-liderului Verzilor din Parlamentul European, Philippe Lamberts.

În al patrulea rând, cei 27 de şefi de stat sau de guvern au ratat ocazia de a moderniza modul în care sunt cheltuite fondurile europene. Pentru a ajunge la un acord, programele destinate inovaţiei, economiei digitale şi mediului au scăzut în anvergură.

''Euforicii zilei vor deveni cu siguranţă mai discreţi atunci când vor trebui să explice reducerile substanţiale de fonduri pentru politica agricolă, Erasmus+, precum şi programele de cercetare şi cvasi-abandonarea ambiţiilor privind securitatea şi apărarea'', remarcă eurodeputatul francez Arnaud Danjean, din grupul PPE.

În fine, în faţa rezistenţei frugalilor, care consideră că plătesc contribuţii prea mari la bugetul UE, liderii europeni au acceptat mărirea semnificativă a rabaturilor de care aceste ţări deja beneficiau. ''Dintr-odată, celelalte ţări vor trebui să bage mai adânc mâna în buzunar'', avertizează Marta Pilati.

Premieră în UE: Acordarea fondurilor, legată de respectarea statului de drept

Consiliului European, Charles Michel, a anunțat la finalul summitului, că liderii statelor membre au decis, pentru prima dată, condiţionarea acordării fondurilor europene de respectarea principiilor democratice şi a statului de drept în acordul asupra măsurilor de relansare economică.

''Este prima dată în istoria Europei când bugetul este legat de obiective climatice şi de respectarea statului de drept pentru acordarea finanţărilor'', a afirmat Charles Michel în conferinţa de presă organizată după patru zile şi patru nopţi de negocieri dificile.

''Comisia Europeană a propus un instrument pentru a lua măsuri cu majoritate calificată în cazul încălcării statului de drept. A fost luat un angajament foarte clar pentru a proteja interesele financiare ale Uniunii şi a controla mai strict fondurile europene'', a explicat, la rândul său, preşedinta executivului comunitar, Ursula von der Leyen.

Ungaria şi Polonia sunt în colimatorul Bruxellesului după ce au adoptat măsuri considerate că subminează normele juridice şi valorile democratice europene.

Cele două ţări fac obiectul procedurii prevăzute de articolul 7 al Tratatului privind Uniunea Europeană, care oferă UE posibilitatea de a sancţiona un stat membru care nu respectă valorile fundamentale europene. Dar decizia trebuie să fie luată cu unanimitate, ceea ce neutralizează amplitudinea sa.

Budapesta şi Varşovia ameninţaseră să se opună prin veto oricărei corelări între finanţare şi stat de drept, dar în cursul celei de-a patra nopţi de negocieri s-a conturat un proiect de acord, au indicat mai multe surse diplomatice europene.

Conform mecanismului avut în vedere, orice măsură ar trebui aprobată cu majoritate calificată dintre statele membre (cel puţin 55% dintre ţările UE, reprezentând minimum 65% din populaţia totală), ceea ce este mai dificil de realizat decât ceea ce propusese iniţial Comisia Europeană.

Media ungare apropiate guvernului premierului Viktor Orban au salutat acest compromis drept o ''mare victorie''. Însă un purtător de cuvânt al cancelarului german nu a dorit să confirme afirmaţia că Angela Merkel ar fi promis să închidă procedura articolului 7 împotriva Ungariei în timpul preşedinţiei germane a Consiliului UE, care se încheie la 31 decembrie.

Un veto al lui Orban ar fi pus sub semnul întrebării ansamblului negocierilor asupra planului de relansare, care va fi dotat cu o capacitate de 750 miliarde euro, susţinut de viitorul buget multianual al UE pentru perioada 2021-2027, în valoare de 1.074 miliarde euro.

Lansarea procedurii articolului 7 contra Poloniei datează din decembrie 2017. În septembrie 2018, aceeaşi procedură a fost deschisă contra Ungariei, de această dată la iniţiativa Parlamentului European. Ambele proceduri sunt pentru moment suspendate până la reuniuni viitoare.