Centrele comerciale finalizează în aceste zile pregătirile pentru redeschidere, începând din 15 iunie, așa încât să asigure respectarea măsurilor de siguranță și de distanțare socială care sunt în continuare necesare pentru prevenirea răspândirii coronavirusului.

În total, investițiile pentru toate echipamentele, consumabilele și personalul necesar aplicării acestor măsuri depășesc jumătate de milion de euro în cazul marilor centre comerciale, apreciază consultanții Colliers International.

Însă, cumpărătorii își vor relua gradual obiceiurile de dinainte de pandemie, iar traficul din centrele comerciale ar putea reveni la normal în sezonul sărbătorilor de Crăciun.

Retailerii de produse nealimentare au fost printre cei mai afectați de măsurile luate în timpul stării de urgență pentru prevenirea răspândirii coronavirusului. Închiderea centrelor comerciale a determinat chiriașii din retail să-și revizuiască așteptările privind cifra de afaceri estimată pentru acest an, 45% așteaptându-se la o scădere de peste 30%, iar 39% la o scădere de până la 30%, după cum a arătat un studiu efectuat în martie de divizia retail a Colliers International în rândul a 84 de chiriași și 21 de proprietari din sectorul de retail din România.

Chiriașii mizează însă pe lunile de vară pentru a începe să recupereze din pierderile acumulate în perioada în care magazinele au fost închise, chiar și în contextul unui număr de vizitatori estimat la jumătate față de o perioadă obișnuită. Traficul este așteptat să crească în perioada următoare și ar putea reveni la normal din decembrie.

“Redeschiderea centrelor comerciale începând din 15 iunie este privită cu optimism de proprietarii și chiriașii centrelor comerciale, care se așteaptă să înceapă astfel să-și revină după perioada de inactivitate, chiar dacă într-un ritm nu foarte accelerat, având în vedere că vizitatorii își vor relua treptat obiceiurile de dinainte de pandemie. Pentru siguranța cumpărătorilor, mall-urile și galeriile comerciale au luat în această perioadă toate măsurile de siguranță necesare și au stabilit proceduri clare pentru dezinfectarea zonelor comune și pentru asigurarea distanțării sociale, iar mulți retaileri vor veni totodată cu măsuri suplimentare în spațiile proprii”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.

Ce măsuri de siguranță au luat centrele comerciale

Astfel, printre măsurile luate de marile centre comerciale pentru redeschidere se numără porți sau camere speciale prin care poate fi măsurată temperatura corporală a vizitatorilor sau sisteme de monitorizare a numărului total de vizitatori aflat în orice moment în cadrul centrului, astfel încât să poată limita accesul altor vizitatori atunci când este atinsă limita maximă stabilită conform indicațiilor autorităților.

În același timp, centrele comerciale sunt pregătite să dezinfecteze constant spațiile comune și scările rulante cu substanțe specializate sau cu lămpi UV și vor pune la dispoziția vizitatorilor dozatoare cu dezinfectanți, iar ca măsură suplimentară vor opta pentru introducerea de aer proaspăt din exterior în locul procedurilor anterioare de recirculare a aerului din interiorul centrului.

“Centrele comerciale au făcut și continuă să facă investiții consistente pentru a putea oferi o experiență sigură cumpărătorilor, respectând toate măsurile de prevenire a răspândirii coronavirusului. Tranziția de la perioada de inactivitate la noile norme din retail se poate face astfel mai ușor, pe măsură ce încrederea vizitatorilor crește, iar activitatea are toate premisele să revină cât mai rapid. Aproape 70% dintre proprietarii de spații de retail și aproximativ jumătate dintre chiriași se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de Covid-19, în decursul anului viitor”, spune Simina Niculiță.

Colliers International Group Inc. este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor, cu operațiuni în 68 de țări și peste 15.000 de angajați. În 2019, veniturile corporate au fost de peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari.