Cu un nou concept de design și măsuri stricte privind distanțarea socială, consultanții companiei au pregătit un set de măsuri pentru chiriași și proprietari, bazat atât pe experiența Cushman & Wakefield din China, care manageriază întoarcerea la lucru pentru peste 10.000 de companii cu aproape un milion de angajați în peste 1.000 de clădiri, cât și pe conceptul internaţional „6 Feet Office”, dezvoltat de echipa din Olanda.

Măsurile includ un pachet integrat de servicii de consultanță pentru evaluarea și îmbunătățirea modului de lucru și cuprind o analiză tehnică detaliată, un studiu despre nevoile și așteptările angajaților și un plan de măsuri și recomandări cu privire la optimizarea spațiului de lucru.

Înainte de debutul pandemiei COVID-19, în clădirile de birouri moderne din București și marile orașe lucrau aproape 400.000 de oameni, reprezentând circa 10% din angajații mediului privat. Pentru repornirea graduală a business-ului, este esențial că angajatorii să le ofere echipelor siguranța și confortul unei întoarceri la birou într-un mediu cât mai sigur pentru a nu le afecta creativitatea și productivitatea. Drept urmare, considerăm că este obligatorie atât analiza spaţiilor, cât și a nevoilor angajaților si companiilor, care s-au schimbat semnificativ în ultimele săptămâni”, spune Cristi Moga, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox.

Cinci paşi pentru reluarea muncii la birou:

1. Realizarea unei analize în rândul echipelor de management prin intermediul unui sondaj sau a unui focus grup pentru a idenfitica nevoile de business cu privire la spaţiile necesare desfășurării activității. Aplicarea unui chestionar online personalizat pentru angajații companiei în vederea evaluării preferințelor și nevoilor angajaților, atât în ceea ce privește spațiul de birou, cât și lucrul de acasă. Rezultatele celor două analize vor fi corelate și utilizate pentru a proiecta nevoia și configurația spațiului de birouri.

2. Analiza tehnică a spațiului de birou și a zonelor comune ale clădirii, inclusiv propunerea de soluții pentru proprietar – analiza sistemului HVAC existent, analiza căilor de acces, definirea zonelor potențiale de contaminare, propunerea de soluții pentru curățarea aerului, evaluarea spațiului de birou prin identificarea zonelor ce pot fi îmbunătățite și reducerea riscurilor de contaminare, protocoale pentru controale de securitate și sanitare.

3. Soluții de optimizare și de distanțare socială a spațiului de lucru - traducerea noilor moduri de lucru și de ocupare eficientă a unui spaţiu de birou prin crearea unui nou plan de amenajare, prin optimizarea densității angajaților, stabilirea traseelor de deplasare în birou, propunerea de panouri despărțitoare între stațiile de lucru, gestionarea programului de lucru, politici pentru vizitatori, inclusiv întocmirea bugetului necesar implementării propunerilor etc.

4. Soluții de curățenie și dezinfecție – îndrumarea personalului de întreținere pentru a răspunde cerințelor globale actuale, diminuând riscurile de contaminare prin reducerea punctelor de atingere, creșterea calității, includerea politicii ușilor deschise pentru cât mai puține atingeri, politica de dezinfecție și curățenie a biroului, etc.

5. Servicii de implementare a măsurilor aprobate (management de proiect).

Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 53.000 de angajați în peste 60 de țări, ajută chiriașii, proprietarii și investitorii în optimizarea valorii activelor. Cu venituri de 8,8 miliarde de euro, serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.

Colliers International: 7 din 10 români vor să lucreze de acasă câteva zile pe săptămână

Pe de altă parte, un studiu Colliers International în rândul angajaților, șapte din zece români (70%) vor să continue să lucreze de acasă câteva zile pe săptămână, după relaxarea măsurilor pentru prevenirea răspândirii coronavirusului şi ieşirea din starea de urgenţă.

Conform datelor centralizate, 60% dintre cei chestionaţi cred că lucrul la distanţă ar fi util cel puţin o zi - două pe săptămână, iar 10% ar vrea să lucreze chiar 3 - 4 zile de acasă, în perioada următoare.

În acelaşi sens, un sfert dintre angajaţi se aşteaptă să revină la birou în luna mai, dar activitatea acestora în clădirile de birouri va fi reluată treptat, în funcţie de evoluţia epidemiei de coronavirus şi de măsurile anunţate mai departe de către autorităţi.

"Pentru a asigura angajaţilor distanţarea socială la birou, angajatorii trebuie să ia în considerare unele modificări de amenajare a spaţiului şi a mobilierului, mai ales în cazul birourilor de tip open space. Este necesară asigurarea unei distanţe recomandate de doi metri liniari între angajaţi, ceea ce înseamnă că va fi necesară creşterea spaţiului alocat per angajat de la 8 metri pătraţi, cât este în prezent media în clădirile de birouri de clasă A, la peste 15 metri pătraţi per angajat. În acest context, anumite companii vor trebui să permită unui procent din angajaţi să continue lucrul de acasă, astfel încât regulile privind distanţarea socială, dar şi de rotaţie să poată fi respectate", susţin specialiştii.

De asemenea, printre măsurile care pot fi implementate de către companii, pentru a-şi pregăti birourile pentru revenirea angajaţilor, se mai află rotirea birourilor din spaţiile deschise astfel încât aceştia să nu stea faţă în faţă, respectiv direcţionarea echipei către spaţii alternative de lucru din birou. Totodată, în recepţii pot fi instalate bariere temporare de plastic transparent, pentru a separa vizitatorii de biroul de recepţie, iar în birouri pot fi instalate partiţii înalte între birourile care se află faţă în faţă. Nu în ultimul rând, în sălile de conferinţe, după îndepărtarea unui număr de scaune, pot fi aplicate marcaje cu bandă pe pardoseală pentru a indica distanţa de siguranţă de doi metri între scaune, recomandă consultanţii Colliers International.

"Pentru a reduce atingerea mânerelor uşilor, este indicat să fie lăsate deschise uşile birourilor şi sălilor de conferinţe, cu excepţia cazului în care există o nevoie absolută de confidenţialitate. Din clădirile de birouri nu trebuie să lipsească nici indicatoarele care informează vizitatorii despre regulile de păstrare a distanţei, de spălare şi igienizare a mâinilor sau de purtare a măştilor în zonele publice. Folosind semnalizare, pot fi create căi unice, în sensul acelor de ceasornic prin spaţiu, iar prin adăugarea de bandă cu săgeţi pe pardoseala biroului poate fi indicată direcţia recomandată", notează sursa citată.

Potrivit sursei citate, proprietarii de clădirii vor trebui să asigure cu regularitate o igienizare completă a instalaţiilor de încălzire şi răcire şi a centralelor de tratare a aerului, dar şi acţiuni ce vizează dezinfectarea periodică cu o frecvenţă mărită şi soluţii speciale pentru grupurile sanitare şi spaţiile comune.

În ceea ce priveşte costurile minime pe care proprietarii de clădiri de birouri vor trebui să le facă, acestea vor fi de minim 2.000 de euro/lună pentru un imobil cu suprafaţă medie, se apreciază în rezultatele studiului citat.

Colliers International Group Inc. este unul dintre liderii globali în domeniul consultanţei imobiliare şi al managementului investiţiilor, cu operaţiuni în 68 de ţări şi peste 15.000 de specialişti. În 2019, veniturile corporate ale companiei au fost depăşit 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari, inclusiv afiliaţii), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari.