În condiţiile în care randamentele din Praga şi din districtul financiar al Varşoviei scad aproape de nivelul înregistrat în marile oraşe din Germania, capitalele României, Ungariei şi Serbiei, precum şi câteva oraşe din Polonia, devin din ce în ce mai atractive pentru investitorii şi dezvoltatorii imobiliari, susţin directorii de hoteluri.

"Bucureştiul este ceea ce era Varşovia în urmă cu 10-15 ani", a apreciat Adam Konieczny, director de dezvoltare pentru Europa al grupului francez Louvre Hotels, la o conferinţă din domeniul hotelier desfăşurată recent la Budapesta.

Goldman Sachs Group s-a aflat anul trecut printre vânzătorii unui portofoliu de zece hoteluri, inclusiv unităţi de patru stele din Budapesta şi Praga, către conglomeratul indian InterGlobe.

În ultimii cinci ani s-au înregistrat pe principalele şase pieţe din regiune tranzacţii în domeniul hotelier de 4,2 miliarde de dolari (4,6 miliarde de dolari), o treime din ele în 2019, conform datelor CMS şi Cushman & Wakefield, scrie Agerpres.

România şi Polonia sunt ţări cheie

Macarele imense se văd în capitala României, unde proiectele includ două hoteluri Ibis realizate de grupul Orbis SA, listat la Varşovia. Apex Alliance, un operator independent cu sediul în Lituania, a finalizat recent un hotel de patru stele Marriott în Bucureşti şi a transformat o clădire istorică a unei bănci într-un hotel de cinci stele, în centrul vechi al oraşului.

Marile oraşe poloneze sunt de asemenea în expansiune. În următorii trei ani, nouă hoteluri cu un total de 1.900 de camere, ar urma să fie inaugurate în zona Tricity, care include Gdansk, Gdynia şi Sopot, de la Marea Baltică.

Alte oraşe poloneze de care sunt interesaţi dezvoltatorii imobiliari sunt Bialystok şi Cracovia.

"România şi Polonia sunt ţările cheie deoarece acestea sunt cele două ţări din Europa de Est care au pieţe interne puternice. Tendinţa de creştere economică în următorii ani ar urma să se menţină în regiune şi nu mă aştept la o încetinire a investiţiilor dacă nu vor exista motive serioase geopolitice", a apreciat Gilles Clavie, directorul general al Orbis, care dezvoltă hoteluri în regiune sub brandurile Accor.

Există spaţiu amplu pentru extinderea prezenţei brandurilor internaţionale. Procentajul lanţurilor hoteliere este de doar 15% din total în Ungaria, 14% în Polonia şi 6% în Serbia, comparativ cu peste 20% în multe ţări din Europa Occidentală, se arată într-un raport pe 2019 al firmei Horwath HTL.

Până la finalul lui 2021, în Budapesta ar urma să fie date în folosinţă 3.000 de camere noi. Luna trecută, grupul francez Covivio a achiziţionat celebrul hotel de cinci stele New York Palace din Budapesta, parte a unui şir de achiziţii de 685 milioane de dolari în Europa, inclusiv în Cehia şi Polonia. Între timp, şi grupul Apex Alliance vrea să facă achiziţii în capitala Ungariei.

"Există trei sau patru oportunităţi pentru noi în Budapesta", a afirmat directorul general al Apex Alliance, Gerhard Erasmus.

Însă Praga şi Varşovia sunt departe de a-şi pierde importanţa. Grupul ceh R2G a achiziţionat anul trecut InterContinental Praga cu suma de 225 de milioane de euro, iar fondul britanic de private equity Patron Capital şi lanţul hotelier american Marriott International au cumpărat în 2019 Sheraton Varşovia.