Una din trei companii este “zombie”, adică nu are deloc activitate, spun specialiştii, iar cele de succes, cu cifra de afaceri de un milion de euro, sunt extrem de puţine.  

Totuşi, dacă vă gândiţi să vă deschideţi o afacere nu daţi înapoi. Consultanţii spun că un plan bine pus la punct, pasiunea şi răbdarea pe termen lung vă pot aduce succesul mult visat.

La doar 21 de ani, Iulia deschidea în primăvara anului trecut o cofetărie cu dulciuri raw-vegane într-o zonă bună a Bucureştiului. Cum costurile erau uriaşe, a trebuit în doar câteva luni să găsească o soluţie ca să îşi salveze afacerea.

Iulia Bolozar: ”Nu am calculat foarte bine care ar fi pierderile. Ulterior, când mi-am pus pe hârtie cheltuielile, costurile, am luat hotărârea responsabilă zic eu de a închide acel loc de desfacere şi a merge pe online.”

Entuziasmul nejustificat şi lipsa unui plan bine pus la punct sunt cele mai frecvente greşeli ale tinerilor antreprenori, spun specialiştii.

Iancu Guda, șeful Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România : ”În contexul în care nu au o planificare concretă de încasări şi plăti şi sunt entuziasmaţi şi nu lucrează pe scenarii de stres şi anume foarte mult şocuri, surprize negative într-o tară care nu îţi oferă un cadru fiscal stabil. Pentru că nu sunt pregătiţi de multe ori eşuează.”

O altă greşeală este necunoaşterea piețeii. Un tânăr mexican din Timişoara a deschis acum 5 ani o firmă de sosuri picante. Cum nu a mers bine, a încercat cu un restaurant mexican. De data asta locul nu a fost potrivit, spune el.

Juan Carlos Tavira, antreprenor: ”E o locaţie prin care trec numai corporatişti, doar în pauza de masă. După 4 e cam mort acolo.”

63% dintre români vor să aibă propria afacere, arată un studiu recent. Cei mai mulţi sunt tineri. Doar în vestul ţării se deschid anual mii de firme.

Adrian Pășcuță, şef serviciu Întreprinderi Mari şi Mijlocii: ”Cele mai multe firme care se deschid sunt în zona serviciilor, producţiei şi comerţului. Merg foarte bine construcţiile în momentul de faţă, restaurantele, cateringul, designul.”

Din păcate, mai bine de jumătate din firmele deschise în România nu trec testul timpului, arată datele de la Registrul Comerţului, cele mai multe din domeniul transportului şi depozitarii, al industriei prelucrătoare sau cel al agriculturii.

Dar rata de succes ar fi, în realitate, mult mai mică, susţin specialiştii. De exemplu, doar 40% din milionul de companii înfiinţate între 2005 şi 2011 mai sunt în funcţiune. Din acestea, doar 2% au o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro. Şi dacă ne uităm la câte din cele care arată bine financiar sunt companii româneşti ajungem la 0,1%.