Cei mai multi detinatori de carduri nu stiu ce se intampla atunci cand o tranzactie esueaza, avand impresia ca, de fapt, ei nu sunt afectati cu nimic, fiind vorba doar despre o eroare tehnica.

Dezinformati sau pur si simplu necunoscatori, multi observa ceva in neregula abia la extrasul de cont, nestiind sa gaseasca o explicatie logica. Doar unii oameni, in ultima instanta, se adreseaza bancilor.

Ce se intampla insa cand o tranzactie esueaza?

Potrivit PR-ului Raiffeisen Bank, Anca Hasegan, pot avea loc doua lucruri. Cel mai probabil ti se poate bloca in cont, integral, suma pe care voiai s-o platesti la casa. Asadar, banii iti sunt indisponibili din acel moment.

„Reglarea acestor situatii se face prin deblocarea sumei care redevine disponibila, neaplicandu-se niciun comision”, ne-a spus PR-ul Raiffeisen, Anca Hasegan.

In alte cazuri insa, suma respectiva iti poate fi transferata din cont, cu tot cu comisionul aferent (doar pentru tranzactiile care se comisioneaza). Nu te ingrijora insa. Poti primi inapoi suma taxata in plus.

„In astfel de situatii, banca returneaza atat valoarea tranzactiei cat si comisionul perceput initial”, spune reprezentantul de relatii publice al Raiffeisen.

Cum trebuie sa procedezi?

Daca observi pe extrasul de cont tranzactii dublate sau alte tranzactii pe care nu-ti amintesti sa le fi facut, trebuie sa te adresezi bancii la care ai deschis contul. Esential este sa pastrezi chitanta care arata ca tranzactia a esuat.

Cele mai multe banci iti cer sa completezi o cerere de returnare a banilor, care sunt rezolvate, in cel mult, o luna de zile, in functie de fiecare institutie de credit in parte.

Spre exemplu, daca esti posesorul unui card BCR, trebuie sa mergi la agentia care ti-a emis cardul bancar. Acolo vei completa un formular in care iti vei prezenta problema.

O alta modalitate prin intermediul careia poti rezolva aceasta chestiune o reprezinta site-ul bancii, la rubrica contact.

„Oricine are o problema, indiferent de tipul acesteia, poate sa si-o exprime in sectiunea de contact a site-ului nostru. In functie de dificultatea acesteia, angajatii BCR vor face tot posibilul sa rezolve cat mai repede solicitarile clientilor bancii”, a spus PR-ul BCR, Cornel Cojocaru.

Daca insa ai un cont deschis la Raiffeisen Bank, trebuie doar sa apelezi serviciul de call center al institutiei financiare. Contestatia iti va fi preluata telefonic, nemaifiind nevoie sa depui o cerere scrisa.

In cazul in care insisti sa rezolvi problema in scris, te poti duce la orice agentie a bancii, unde vei completa un formular.

„Conditiile de functionare a cardurilor, serviciile speciale oferite de banca, precum si procedura de contestare a tranzactiilor prin card sunt transmise in scris clientilor detinatori de carduri, iar numerele de telefon la care pot apela serviciul Call Center sunt inscrise pe spatele cardului”, a explicat PR-ul Raiffeisen Bank, Anca Hasegan.

Peste 85% din contestatiile referitoare la tranzactiile esuate, neidentificate si reglate automat de sistemul de carduri, se rezolva in maximum doua zile, cea mai mare parte fiind solutionate chiar in ziua depunerii, potrivit reprezentantului Raiffeisen.

Important este ca, odata cu depunerea contestatiilor, sa-ti lasi si numarul de telefon la care poti fi contactat pentru rezolvarea cat mai rapida a cazului de tranzactie esuata. Uneori, informatiile furnizate nu sunt suficiente iar tranzactia contestata nu poate fi identificata, iar angajatii bancii trebuie sa te contacteze pentru a afla date suplimentare, care sa duca la solutionarea problemei.

Un alt lucru important de stiut, este faptul ca indiferent de apartenenta bancomatului sau a POS-ului la care s-a produs tranzactia esuata, posesorii de carduri trebuie sa semnaleze aceasta problema, bancii care a emis cardurile respective, aceasta fiind singura in masursa sa remedieze erorile.

„In cazul tranzactiilor interbancare, daca este necesara obtinerea unor informatii de la banca acceptatoare (detinatoarea terminalului POS), banca emitenta este cea care reprezinta interesele clientului si are obligatia de a efectua toate demersurile necesare, in numele clientului”, adauga Hasegan.

Atentie! Daca bancile nu recunosc ca ar putea avea vreo linie de comunicatie vulnerabila, care sa produca eventualele erori tehnice, poti sa depui o plangere la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), in vederea solutionarii acestei probleme.

Din ce motive au loc „tranzactiile esuate”?

Cele mai multe tranzactii esuate au loc din cauza unor erori de comunicatie tehnica. Iata ce ne-a spus PR-ul Raiffeisen despre aceste erori:

„Derularea tranzactiilor interbancare implica parcurgerea unor etape. In primul rand cererea de autorizare a tranzactiei, ATM-ul sau POS-ul initiaza si transmite un mesaj catre banca ce il preia si il transmite catre organizatiile Visa/MasterCard si care in final ajunge la banca emitenta, dupa care are loc verificarea solicitarii si decizia bancii emitente.”

Daca banca emitenta aproba apoi derularea tranzactiei, aceasta blocheaza in contul clientului suma solicitata si transmite raspunsul „tranzactie esuata” catre terminal.  

Cand conturile sunt afectate, tranzactiile sunt identificate de sistemul de carduri ca avand anumite erori.

Totodata, trebuie sa stii ca unele tranzactii sunt deblocate automat, fara sa fie nevoie ca posesorul cardului sa apeleze la banca.

„Nu toate tranzactiile esuate afecteaza conturile posesorilor de carduri. Doar in anumite cazuri, tranzactiile eronate nu pot fi reglate automat de sistemul de carduri”, ne-a spus reprezentantul de relatii publice al bancii Raiffeisen.