Specialistul in advertising vorbeste despre importanta investitiilor in online, miscare ce ar putea aduce venituri de 25 milioane de euro pana la sfarsitul acestui an, fata de 17 milioane de euro, nivel atins in 2010. Potrivit lui Balotescu, desi internetul creste de la an la an, televiziunea ramane principala media de pe piata romaneasca, cu o cota de 65% din investitia totala in publicitate.

InCont.ro: Cat a scazut piata de advertising din 2008 incoace? Cat de afectata a fost acest business si cine este marele castigator?

Dan Balotescu: Piata de media a scazut cu aproximativ 50% din anul 2008 pana in prezent. Investitia in media digitala este singura care inregistraza crestere in ultimii trei ani. Suprapunerea celor doi factori - injumatatirea bugetelor de media si explozia mediei digitale au accelerat procesul de schimbare a selectiei canalelor media. Presa a scazut cu 70%, radioul si OOH-ul (publicitatea outdoor si indoor) cu 60%, iar TV-ul cu 40%, in timp ce investitia in online a crescut cu peste 30% fata de 2008.

InCont.ro: Cum a fost 2011 din punct de vedere al publicitatii?

D.B: 2011 a pastrat tendinta ultimilor 3 ani. Media cea mai afectata este presa (scadere de aproximativ 20%). Media care a castigat bugete este online-ul, avand astazi un share (o cota de piata) de aproximativ 10%.

InCont.ro: La ora actuala, exista o dislocare a banilor dinspre publicitatea traditionala catre cea digitala?

D.B: Pana in luna septembrie a acestui an, nivelul investitiilor in online a fost de aproape 19 milioane de euro, in crestere cu peste 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pana la sfarsitul acestui an, investitia in online va depasi 25 milioane de euro. Aceasta evaluare tine cont doar de investitia media in online, care poate fi monitorizata.

In acelasi timp, presa va inregistra o noua scadere, de aproape 20% fata de anul trecut, ajungand la aproximativ 37 milioane de euro si o cota de piata 12%.

InCont.ro: In ce stadiu se afla promovarea prin intermediul ziarelor/revistelor? Se mai inghesuie publicitarii catre acest segment?

D.B: Numarul ziarelor si al revistelor a scazut forte mult. Principalele motive: reducerea bugetelor de media si cresterea ofertei de online. Din pacate, nu s-a petrecut o filtrare calitativa, ci conjuncturala. Au disparut si publicatii importante, care la data inchiderii aveau comenzi de publicitate pe multe luni in avans. Cererea de publicitate in presa nu a disparut, dar s-a diminuat substantial.

InCont.ro: Cat de influente sunt retelele de socializare in mixul unor campanii?

D.B: Retelele sociale au depasit zona de “nice to have” in planul de media. Astazi, aproape ca nu exista brief de online fara Social Network.

InCont.ro: In prezent, este profitabila publicitatea pe Facebook?

D.B: Pe termen scurt este greu de masurat eficienta unei campanii pe Facebook. Numarul de like-uri nu vinde mai multe produse de pe raft, dar poate genera angajament, si nu in ultimul rand “free media”.

InCont.ro: Ce prognozati pentru anul urmator?

D.B: Nu sunt motive de optimism pentru 2012. Chiar fara a lua in calcul stirile apocaliptice, masurile pe care trebuie sa le ia Guvernul prin acordul cu FMI vor conduce la reducerea salariilor din sectorul de stat si implicit la reducerea consumului. Prin urmare, in cel mai fericit caz, consumul de media va fi similar cu cel de anul acesta.

InCont.ro: Care este cea mai utilizata forma de publicitate in prezent? Dar cea mai de succes – din punct de vedere al vanzarilor, al vizibilitatii brandului, al impactului asupra consumatorului?

D.B: TV-ul are o cota de 65% din investitia totala in publicitate. OOH, radio, presa si cinema au impreuna 27%.
Televiziunea va ramane in continuare media pricipala in Romania, cu o penetrare foarte buna pe toate targeturile de comunicare analizate. 

Internetul creste ca penetrare, an de an. In urma cu cinci ani era un mediu cu afinitate buna doar pentru targetul premium. Astazi, aproape 70% din populatia urbana cu varsta cuprinse intre 16-64 de ani utilizeaza internetul.

InCont.ro: Ce lectie a invatat Media Investment din criza si care sunt strategiile pentru urmatorii trei ani?

D.B: Lectia continua. In primii ani de publicitate dupa 1990 am invatat cum se cladeste o piata de la zero. Apoi am invatat cum se consolideaza o piata in expansiune, cu cresteri de pana la 40% pe an. Dupa 2008 a venit lectia dura a scaderii bugetelor de media. Ca agentie independenta, am luat rapid decizii bazate pe realitatea locala si am reusit sa ne marim cota de piata in ultimii trei ani. Raportul RECMA pe 2010 ne plaseaza ca agentia numarul unu in Romania si ne dorim sa confirmam acesta pozitie.

The Group este un holding de comunicare din Romania, format din 17 companii, specializate pe media, publicitate, PR, online, productie si retail marketing. Printre firmele sale se numara Media Investment, House of Media si The Media Partnership.

Anul trecut, holdingul a inregistrat o cifra de afaceri de peste 108 milioane de euro.

Citeste si:

Cele mai eficiente modalitati de a face reclama. Ce medii de comunicare prefera romanii

Divertismentul si media din Romania, o piata de 4 miliarde de dolari. Internetul, la putere in urmatorii cinci ani