Bijutierii de azi, asemenea celor din timpurile stravechi, se intrec in a crea adevarate opere de arta, ajutati de designeri, tehnicieni, dar si de aparatele de prelucrare a pietrelor brute in diamante artificiale. Acestea din urma sunt apoi scoase spre vanzare de companiile internationale de bijuterii la preturi deloc accesibile maselor.

Diamantele sunt percepute ca fiind produse de lux, adorate de majoritatea femeilor si privite drept investitii profitabile de catre miliardari. Insa criza i-a afectat si pe miliardarii din tara, caci acestia n-au mai fost dispusi, anul trecut, sa plateasca sume exorbitante pe bijuteriile cu diamante, asa cum o faceau inainte de recesiune.

„Anul trecut, la nivel national, s-au vandut aproape opt tone de aur si pietre pretioase si semipretioase uzuale, cu 50 de procente mai putin decat in 2009, dintre care diamantele au reprezentat doar 0,01%”, a declarat pentru incont.ro presedintele executiv al Federatiei Metalelor si Pietrelor Pretioase si Semipretioase Diamond-Gold, Mihail Pacioianu.

Principalele branduri de bijuterii cu diamante, prezente pe piata romaneasca, sunt Chopard, De Grisogono, Korloff, Bvlgari, Boucheron si Damiani, prin distributie de tip multibrand, in magazine precum Cellini, Helvetansa sau Micri Gold.

Unul dintre directorii magazinelor Cellini, Sorin Moraru, ne-a explicat cum s-au comportat clientii pasionati de pietrele pretioase de cand a venit recesiunea, dar si ce fel de bijuterii cu diamante s-au vandut anul trecut.

“Bijuteriile cu diamante reprezinta aproape 30% din totalul bijuteriilor, pe care Cellini le comercializeaza in Romania. Ele se vand, in general, foarte bine pe piata romaneasca, desi am fost si noi afectati de criza, ca toate sectoarele cu produse de lux. In 2010, vanzarile au scazut cu aproximativ 35%, dar suntem optimisti ca economia isi va reveni, incetul cu incetul”,  a declarat Sorin Moraru.

Daca pana in 2008, clientii cu bani plateau sume de ordinul zecilor de mii de euro pentru produse exclusiviste, anul trecut cele mai scumpe bijuterii cu diamante vandute au fost cateva seturi Faberge, care au costat aproximativ 27.000 de euro. Cumparatorii nu se mai arunca la bijuteriile foarte scumpe.

“Avem in magazinele noastre, ceasuri incrustate cu diamante, extrem de scumpe. Unele modele exclusiviste ajung si la 100.000 de euro, insa nici acestea nu s-au vandut pana acum”, a spus Moraru.

Cumparatorii care si-au permis anul trecut sa-si achizitioneze bijuterii cu pietre pretioase, au platit cel mult 10.000 de euro pentru seturile de la Faberge, unul dintre cele mai cunoscute marci internationale de bijuterii. Si ceasurile Breguet, in valoare de 8.000 de euro, au fost printre favorite.

Esti curios sa vezi seturile cu diamante, de la Faberge?

Sa-ti aratam si cunoscutele ceasuri Berguet!

Cine cumpara diamante?

Potrivit oficialilor Cellini, sunt doua tipologii de clienti, amatori de bijuterii cu pietre pretioase: cei foarte bine documentati cu privire la caracteristicile acestor pietre pretioase, si deci foarte pretentiosi, dar mai ales, potenti financiar si aceia care doresc sa cumpere o asemenea bijuterie doar datorita impactului psihologic.

“Clientii pretentiosi stiu exact ceea ce cauta si vin la noi hotarati sa cumpere, daca avem in stoc sau sa comande din catalog (numit Rapaport), in caz ca n-avem modelul respectiv. Ceilalti sunt atrasi de rezonanta pietrei si cumpara intotdeauna in functie de pret, aceasta fiind principala caracteristica dupa care se ghideaza. N-au cunostinte tehnice, sunt atrasi de estetica pietrelor, de culori si tind in special spre diamantele alb-galbui, usor incolore”, a declarat Sorin Moraru.

Contrar asteptarilor, femeile cumpara bijuterii cu diamante mai des decat barbatii. “Femeile sunt cele care achizitioneaza tot felul de seturi formate din lanturi, cercei si bratari cu diamante. Barbatii se indreapta spre inelele de tip solitar (cele pentru logodna), dar intr-o masura mult mai mica decat femeile“, a adaugat oficialul.

Cat costa bijuteriile cu diamante?

Bijuteriile cu diamante costa la Cellini intre 300 si 50.000 de euro, in functie de tipul diamantelor incrustate pe bijuterii.

Inelele solitar, unele dintre cele mai cautate produse de pe piata, au preturi cuprinse intre 300 si 800 de euro, in timp ce cerceii si bratarile incrustate cu diamante ajung si la 2.800 de euro. 

Intrebat daca bijuteriile cu diamante din Romania sunt mai scumpe decat cele din strainatate, Sorin Moraru a declarat ca: “Nu, sunt la fel de scumpe ca afara. Insa diamantele sunt cumparate pentru duritatea lor, durabilitatea in timp, precum si a valorii comerciale ridicate care confera nu doar bogatie, ci si putere, reprezinta un anumit statut social. Cei mai multi cumparatori sunt colectionari, pasionati de pietre pretioase vin la Cellini datorita faptului ca-si pot personaliza bijuteriile, in functie de preferinte si bineinteles datorita brandurilor cu care noi lucram.”

Ce diamante s-au purtat anul trecut?

“Anul trecut s-au purtat diamantele negre, de tip Korloff (denumire dupa fondatorul companiei). A fost o intreaga nebunie cu moda asta”, a subliniat Sorin Moraru.

Korloff este un brand de lux care a introdus un stil unic de design si taietura (Korloff Cut) cu 67 de fatete a pietrelor, creand astfel bijuterii care cuceresc prin combinatiile de culori si materiale. Prezent in 53 de tari cu o retea de butique-uri si shop-in-shop-uri, Korloff si-a deschis o filiala in Romania, incepand cu anul 2006.

Spre deosebire de magazinele Cellini, Korloff comercializeaza in proportie de 95% bijuterii cu diamante, cu valori cuprinse intre 1.000 si 12.000 de euro.


Cu ce impresioneaza diamantele?

Diamantele exista de aproape 3 milioane de ani, potrivit cercetatorilor. Ele se gasesc in roci ultrabazice si conglomerate, iar cu ajutorul unor echipamente speciale sunt extrase de la adancimi foarte mari din minele de diamante.

Exploatarea diamantelor a fost facuta din timpuri stravechi, acestea fiind gasite in cantitati mari in India de rasarit, respectiv pe platoul de la Dekan, cu mai bine de 300 de ani inaintea erei noastre.

Prima referire scrisa dateaza din anul 296 i. Hr. si face parte dintr-o insemnare budista, numita Anguttara Nikaya. In acele vremuri diamantele erau asociate cu divinitatea, un simbol al magiei si al protectiei de rau.

Membrii diferitelor caste puteau avea astfel de pietre pretioase, de o singura culoare, singurii cu dreptul de a detine diamante de mai multe culori fiind doar imparatii.

Valorea unui diamant este data de cei patru C, cum sunt numiti in limba engleza, si anume de culoare, claritate, carataj si taietura. Cele mai scumpe sunt diamantele cu nuanta roz, albastra sau verde, asa-numite diamante fancy. Insa majoritatea clientilor le alege pe cele albe, galbui, usor incolore”, a mai spus Sorin Moraru.

Claritatea unui diamant este data de puritatea materialului, iar daca materialul contine impuritati, valoarea sa descreste.

Actuala tehnologie permite fabricarea de diamante artificiale, pure”, a adaugat acesta.

Caratele unui diamant reprezinta un sistem de marcare a greutatii acestuia. Fiecare carata reprezinta 1/5 grame. Pentru diamantele mici, sub o carata exista un sistem de masurare bazat pe puncte, o carata fiind echivalentul a 100 de puncte“, a mai explicat reprezentantul companiei de bijuterii.