Sesizarea a fost formulata de Avocatul Poporului in cazul articolului 81 alineatul 3 si a articolului 348 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, fiind invocata lipsa conformitatii unor dispozitii legale din actul normativ fata articolul 1 alineatul 5 si articolul 15 alineatul 2 din Constitutie.

Judecatorii constitutionali au admis sesizarea Avocatului Poporului, stabilind ca prevederile invocate sunt neconstitutionale, informeaza Mediafax.

Ordonanta de urgenta privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, adoptata pe 2 octombrie de Guvern, prevede la articolul 81 ca: "In cazul in care activitatea debitorului se afla sub incidenta prevederilor Legii audiovizualului, ca urmare a deschiderii procedurii si pana la data confirmarii planului de reorganizare se suspenda licenta audiovizuala cu incepere de la data primirii comunicarii de catre Consiliul National al Audiovizualului".

De asemenea, ordonanta prevede ca "in planul de reorganizare vor fi prevazute conditiile de exercitare a dreptului de a difuza, intr-o zona determinata, un anume serviciu de programe, conditii ce vor fi supuse aprobarii prealabile a Consiliului National al Audiovizualului".

Articolul 348 din OUG 91/2013 prevede ca actul normativ intra in vigoare la 25 octombrie si "se aplica si procedurilor de prevenire a insolventei si de insolventa aflate in derulare la data intrarii sale in vigoare, cu exceptia dispozitiilor art. 183-203, care se aplica doar cererilor introduse dupa data intrarii in vigoare a acesteia".

Adoptarea acestei OUG a fost justificata de Guvern avand in vedere actualul context economic, care impune luarea unor masuri rapide pentru crearea premiselor legislative si administrative care sa conduca la cresterea eficientei operatorilor economici, la cresterea sigurantei circuitului economic si a atractivitatii investitionale a pietei romanesti.
Avocatul Poporului a transmis in 9 octombrie la Curtea Constitutionala sesizarea in cazul Ordonantei de urgenta privind insolventa, ridicand exceptia de neconstitutionalitate a articolului 81 alineatul 3 si a articolului 348.

In ce priveste incalcarea articolului 1 alineatul 5 din Constitutie, Avocatul Poporului a aratat ca prin dispozitiile acesteia, potrivit carora respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie, se instituie o obligatie generala impusa tututor subiectilor de drept, inclusiv puterii executive, care in activitatea de legiferare trebuie sa respecte legea fundamentala si sa asigure calitatea legislatiei.

"Este evident ca pentru a fi aplicat in intelesul sau, un act normativ trebuie sa fie precis, previzibil si totodata sa asigure securitatea juridica a destinatarilor sai", a precizat Avocatul Poporului.

Totodata, asigurarea securitatii juridice trebuie observata cu mai multa strictete in cazul regulilor cu implicatii si consecinte financiare, astfel incat cei vizati de acestea sa cunoasca precis intinderea obligatiilor impuse, a sustinut Avocatul Poporului in documentul citat.

"In aceste conditii, dispozitiile art. 348 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2013, care prevede ca noile reglementari se aplica tuturor procedurilor aflate in derulare la data intrarii in vigoare a actului normativ, cu exceptia prevederilor art. 183-203, nu sunt constitutionale", a aratat Avocatul Poporului in sesizare.

De asemenea, dispozitiile articolului 81 alineatul 3 din OUG 91, care fixeaza un regim juridic distinct pentru debitorul aflat sub incidenta prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, pot fi considerate neconstitutionale in raport cu articolul 1 alineatul 5 din Constitutie, intrucat cei pentru care s-a declansat procesura de insolventa in timpul legii vechi nu au posibilitatea sa prevada ca o reglementare ulterioara le va afecta existenta ca subiecti de drept privat.

In ce priveste neconcordanta dispozitiilor articolului 348 din OUG 91 in raport de articolul 15 alineatul 2 din legea fundamentala, Avocatul Poporului a aratat ca la stabilirea sferei de actiune in timp a legii trebuie sa se tina cont atat de prioritatea legii noi fata de cea veche, dar si de siguranta raporturilor juridice, care presupune ca acestea "sa nu fie desfiintate sau modificate fara un motiv de ordine publica".

Avocatul Poporului a mentionat ca, in actualul context legislativ, legiuitorul a ales ca noile dispozitii de procedura civila sa se aplice numai proceselor si executarilor silite incepute dupa intrarea acestuia in vigoare.