"In 2015, 74% dintre respondenti au declarat ca utilizeaza retelele de socializare pentru promovarea companiei si planuiesc sa le utilizeze in continuare. 21% dintre respondenti au afirmat ca utilizarea retelelor de socializare face parte din strategia de comunicare a companiei, in crestere cu doua procente fata de 2014", se mentioneaza in studiu.

Facebook a fost preferara, cu 92% dintre raspunsuri (93% la nivel global), urmata de LinkedIn, cu 75% (71% la  nivel global) si de YouTube, cu 37% (55% la nivel global).

In Romania, se remarca cresteri semnificative ale utilizarii LinkedIn (+14% fata de 2014), YouTube (+8% fata de 2014) si Twitter (+8% fata de 2014).  

91% dintre companii spun ca utilizarea retelelor sociale le ofera un avantaj competitiv fata de firmele care nu le folosesc, iar 53% dintre respondenti genereaza oportunitati de vanzare prin social media.

Marketingul, vanzarea si recrutarea raman in clasamentul ariilor de utilizare

Cresteri semnificative ofera networkingul (48% dintre respondenti, +13% fata de 2014) si analiza competitiva (21% dintre respondenti, +6% fata de 2014).  

Beneficiile social media

Cresterea notorietatii si expunerii in piata raman cele mai importante beneficii ale utilizarii retelelor sociale; 53% dintre respondenti vorbesc despre generarea de oportunitati de vanzare si 37% afirma ca utilizarea mediilor sociale au produs o crestere efectiva in venituri (+3% fata de 2014).

Chiar daca se constata o scadere fata de anul trecut, aproape jumatate dintre respondenti apreciaza fidelizarea clientilor prin folosirea retelelor sociale.  

23% folosesc retelele de socializare pentru activitati de promovare, pe care le utilizeaza de 2-3 ani. 20% dintre respondenti declara ca au inceput utilizarea retelelor sociale recent, in ultimii doi ani.

Peste jumatate dintre companii (58%) aloca pana la 5 ore saptamanal pentru comunicarea pe retelele sociale, in timp ce 20% aloca intre 6 si 10 ore saptamanal - procentaje asemanatoare cu cele inregistrate in 2014.  

Frecventa de utilizare a retelelor de socializare a scazut semnificativ 

In 2015, doar 36% din respondenti au declarat ca utilizeaza social media zilnic, cu 5% mai putin decat in 2014 si 13% mai putin fata de 2013. Cresc procentajele celor care utilizeaza social media o data la 2-3 zile, de la 15% in 2013 si 23% in 2014, la 28% in 2015.  

Zona de rezistenta a celor care utilizeaza social media o data la cateva luni a scazut de la 9% in 2014 la numai 3% in 2015.  

Cine se ocupa de retelele de socializare

Chiar daca in scadere (de la 51% in 2014 la 46% in 2015), departamentul de marketing isi mentine locul in topul departamentelor care se ocupa de retelele de socializare.

Totusi, un procentaj semnificativ de 28% spun ca nu au un departament in cadrul firmei care se ocupa de comunicarea prin retelele de socializare.

La polul opus, exista si firme in care de aceasta activitate se ocupa un departament special dedicat comunicarii prin retelele sociale (12%).  

In continuare, tot mai multi respondenti (in crestere de la 64% in 2014 la 75% in 2015) spun ca isi administreaza singuri campaniile pe retelele de socializare si tot mai putini apeleaza la servicii externe (in scadere de la 14% in 2014 la 6% in 2015).

Totusi, 46% dintre companii spun ca externalizeaza partea de design si dezvoltare, 23% externalizeaza partea de creare de continut, iar cate 16% externalizeaza cercetarea de piata si relatiile publice.

Partea de strategie este externalizata de numai 10% dintre companii, in timp ce actualizarea statusurilor este tinuta in house de 90% din firme.  

In 2015, ponderea respondentilor "indecisi" cu privire la masurarea randamentului investitiilor in social media ale companiei scade (de la 52% in 2014 la 41% in 2015) in favoarea celor care sunt "total de acord" (18% in 2015) si "de acord" (31% in 2015). Doar 10% au negat posibilitatea companiei de a masura randamentul investitiilor in activitatile de pe retelele de socializare, comparativ cu 14% in 2014.  

Utilizarea retelelor sociale pentru recrutarea de personal se mentine la cote ridicate

Topul este condus de industria financiar-bancara, cu 56% dintre respondenti. Institutiile de aici le folosesc si pentru imbunatatirea brandului de bun angajator (56%). 

Pe de alta parte, 75% dintre respondentii din turism si 70% dintre cei din comert utilizeaza retelele sociale pentru fidelizarea clientilor.  

In top 3 in functie de tipul de continut oferit followerilor se afla informatiile despre produsele si serviciile companiei (77%), informatiile despre companie - istoria companiei, testimoniale ale clientilor existenti, evenimente (66%) - si informatii despre campanii, promotii, vanzare directa sau indirecta (52%).

Mediile sociale sunt folosite din ce in ce mai mult in zona recrutarilor de personal (37% in 2015, fata de 35% in 2014).

Cu toate ca 17% dintre companiile respondente spun ca nu isi intreaba follower-ii de pe retelele sociale in legatura cu cerintele lor fata de produsele si serviciile oferite (un procent in crestere fata de anul trecut), 33% declara ca ii implica si actioneaza conform feedback-ului obtinut.

Majoritatea respondentilor intentioneaza sa tina cont in viitor de parerea consumatorilor exprimata in mediile sociale,

25% dintre respondenti (+7% fata de 2014) folosesc instrumente de ascultare a retelelor sociale si reactioneaza la opiniile consumatorilor. 40% dintre respondenti declara ca inca nu folosesc instrumente de ascultare, dar isi propun sa implementeze in perioada urmatoare.

Investitiile vor fi facute in special in industriile IT&C (55% dintre respondenti), retail (50%), servicii de publicitate/media (43%) si industria farmaceutica (42%).  

In ceea ce priveste investitiile in promovarea prin intermediul retelelor sociale, 52% spun ca au investit sub 1.000 de euro in ultimul an, 10% intre 1.000 si 3.000 de euro, in timp ce 23% peste 3.000 de euro. 15% afirma ca nu stiu cat au investit in ultimul an, ceea ce sugereaza ca promovarea prin retele sociale nu este intotdeauna o strategie la nivel de organizatie, iar bugetele sunt distribuite la nivelul mai multor departamente.  

"Strategiile moderne de marketing au o puternica componenta digitala in relatia brand-consumator. Impactul retelelor sociale a depasit de mult granita identificarii de noi oportunitati de vanzare. Consumatorii sociali devin noua sursa de idei in dezvoltarea produselor si serviciilor companiei, perfect adaptate nevoilor lor. Folosirea instrumentelor de ascultare a consumatorilor sociali in procesele de crearae, promovare si livrare asigura avantaje competitive majore, care vor scoate rapid din joc companiile introvertite, ancorate in 'traditional'", a declarat Daniel Ionescu, Marketing Strategist.